• אם על הגבר לשאת אישה כדי להיות שלם איפה אני בנושא?

    îàú הרב חיים שרייברùàìä:היי ותודה שאתם קוראים את השאלה שלי? אני נהייתי קצת מעורערת אחרי מדור שקראתי בעיתון כלשהו של שבת שאני מאוד אוהבת. היה של רעיון יפה אבל יכול להיות שאני לא מבינה אותו נכון. כי מרגיש שהכל התנפץ כזה היה כתוב כך ומחילה ממש אם זה ארוך: "האישה נושאת בעצמיותה את קדושת העם היהודי!" שזה נלמד מהפסוק "זאת הפעם עצם מעצמי" וכדומה ושהאישה נבראה מהצלע ובהמשך יש מעין משל : הטבעת והיהלום לפני שנבראה האישה, כאשר אדם הראשון היה לבדו נאמר בתורה "לא טוב היות האדם לבדו" האדם עצמו הוא "לא טוב". רק לאחר שהוא נושא אישה, היא מסירה ממנו את התואר "לא טוב", כיוון שאצלה נמצאת נקודת הטוב בעצמיותה. וכך אמרו חז"ל "עד שלא נבראה האישה מה כתיב לא טוב היות האדם לבדו" מה כתיב "וירא אלוקים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד" - הוי מצא טוב. נמצאנו למדים כל אישה יהודייה נושאת בתוכה נקודה של עצמיות שהיא עצם הטוב של כלל ישראל. משום כך היא זו הקובעת את קדושת היהודי והיא זו ההופכת את בעלה ממצב של לא טוב לטוב. **והנה הקטע שממש הפליא אותי---| זו היא הסיבה שבגינה האישה אינה חייבת להינשא. כיוון שהיא איננה מוגדרת עלא טוב שהיא לבדה, היא אינה זקוקה לנישואין כדי לתקן את עצמה/// ואז בא משל: למה הדבר דומה? ליהלום וטבעת. ערכה של טבעת יהלום נמדד לפי שווי היהלום שבה. תפקידה של הטבעת הוא למעשה להכיל את היהלום. ולכן כאשר היהלום נפרד מן הטבעת, הטבעת מאבדת את ערכה ***לעומת זאת היהלום עצמו אינו יורד מערכו כלל. הוא נותר יהלום בכל מקום שהוא*** משל זה מתאים לבעל ואישה: הבעל הוא הטבעת, ואילו האישה היא היהלום. היא נקודת הטוב שבבני הזוג, בלעדיה הבעל הוא לא טוב. כל עוד לא נשא אישה הוא דומה לטבעת בלי יהלום. לעומתו האישה, גם כשאינה נשואה לאיש ערכה אינו נופל. שכן יהלום בכל מקום - יהלום הוא. ועל כך נאצר "אשת חיל- עטרת בעלה" ----------- (אם זה חשוב אני בחורה רווקה בת 23) אז המשל באמת יפה. אבל אני יוצאת עם מלא שאלות ואני לא יודעת מה לעשות. השאלה הגדולה היא למה לי בכלל להתחתן אם אני נחשבת שלמה גם בלי בעל?? מה רק הוא צריך אותי אני לא צריכה אותו? אז רק הוא החצוי מבין שנינו ולי אין חצי כי אני כבר מוגדרת שלמה ולא צריך תיקון על ידי נישואין? ואיך אפשר לגשת לדייטים בגישה הזאת. זה נשמע שאני לא צריכה לחפש מישהו כי אני יכולה להיות לבד ושפשוט הגבר יבוא ויחפש אותי עד כמה שזה נשמע אנוכי כי אני לא "צריכה אותו" כאילו התנפץ לי הכל. איך אני אגיע למצב עכשיו שחתונה זה משהו שהוא בשבילי לא פחות ושאני לא באה לשרת פה את הגבר. אז למה לי לעשות השתדלות? סליחה אם הדברים נשמעים אנוכיים או קצת קשים. אבל אני לא יודעת מאיפה למצוא מוטיבציה ללמה זה כל כך חשוב וטוב להתחתן לי. בתור אישה. כי לגבר יש כל כך הרבה סיבות. תודה על ההקשבה ?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áנישואין (ישיבת בית אל)

    13:00 | 22/09/2024 | י"ט אלול התשפ"ד
  • מלחמות שבאות לעולם / על ישראל ועיוות דין

    îàú הרב חיים שרייברùàìä:תודה מראש לעונים. קראתי במקום כלשהו על שלושה או יותר עוונות שעושים ישראל והצרות שבאות בשל כך. זכור לי, לא בטוח, קשר בין מלחמות לעיוות דין במשפט. אשמח לדעת איפה אוכל ללמוד מהמקורות. תודה מראש לכל הכוונה/הסבר בנושאìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות כלליות (ישיבת בית אל)

    13:00 | 22/09/2024 | י"ט אלול התשפ"ד
  • דוחות תנועה בהיבט ההלכה

    îàú הרב דניאל קירשùàìä:האם עבירת תנועה על פי חוק שלא מהווה סכנת חיים כלל! מתירה לאוכף חוק לתת דוח תנועה על פי ההלכהìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áמדינת וממשלת ישראל (ישיבת בית אל)

    08:00 | 22/09/2024 | י"ט אלול התשפ"ד
  • אמא לא מקבלת את בת הזוג של הבן שלה

    îàú הרב אליקים לבנוןùàìä:אני נמצא כרגע בזוגיות עם מישהי ואמא שלי לא מפסיקה כמעט להגיד לי כמה שהיא לא מתאימה לי ולא שווה אליי, לא יפה כנראה כי היא מלאה ולא אינטלקטואלית ולא שווה בכלל דבר וגם בת הזוג מודעת לזה וכבר כמה פעמים היא שמעה את זה וגם יצא שאני אמרתי לה שהיא אמרה את זה וזה קשה לי לשמוע. אמא שלי התנצלה בפניה אבל המשיכה וכעת בת הזוג שלי לא רוצה שאלך לבקר אותה שמא היא תנסה ללכלך עוד פעם, אני כבר אובד עצות ולא יודע מה לעשות בנדון ואני יצאתי שאני עומד באמצע בין אמא שלי לבית בת הזוג שלי וזה מתסכל אותי ומקשה ביותר. מה עליי לעשות? אני מצד אחד רוצה לכבד את אמא שלי ולבקר אותה ומצד שני אני לא רוצה שהיא תדבר דברי בלע נגדה כשאהיה איתה ביחידות.ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות כלליות (ישיבת בית אל)

    07:00 | 22/09/2024 | י"ט אלול התשפ"ד
  • מבולבלת ולא יודעת אם להיכנס לזוגיות עם גבר שהוא לא יהודי אבל

    îàú הרב אליקים לבנוןùàìä:שלום רב אני לאחרונה הכרתי גבר והתחברנו מאוד ( אני בת 20 והוא 23) הוא לא יהודי, הוא רוצה להתחיל תהליך גיור דרך הצבא בגלל שהוא בקבע . אני מפתחת רגשות אבל חוששת בגלל שהוא עדיין לא יהודי ואני מפחדת להגיד להורים. הוא מאוד רוצה לעבור את התהליך ואחריי שהכרנו הוא עוד יותר מעוניין בזה . אני לא רוצה להיכנס איתו למשהו רציני מידיי כי בכל זאת הוא עדיין נוצרי ואני צריכה לחכות לגיור המלא שלו. אני חילונית אבל מעוניינת להתחזק בדת ואני בדילמה האם להמשיך להיות איתו בקשר או לעזוב למרות שיש בנינו כימיה ואני מתחילה לפתח אליו רגשות וגם הוא אליי. בבקשה אני רוצה הכוונה לאיך כל הנושא הזה מדובר ביהדות ומה צריך לעשות על מנת שזה יהיה בצורה הטובה והנכונה ביותר מבחינת הדת. בנוסף אני גם בטוחה שהמשפחה שלי יהיו נגד זה שאני אצא עם נוצרי גם אם הוא עובר תהליך גיור (בגלל שהוא לא יהודי אמיתי מהאמא). תודה רבה על זמנך ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áגיור וגרים (ישיבת בית אל)

    07:00 | 22/09/2024 | י"ט אלול התשפ"ד
  • אמירת הלל על נס הביפרים

    îàú הרב דניאל קירשùàìä:שלום לכבוד הרב האם יש להגיד הלל על הנס שקרה בלבנון שאויבינו התפוצצו? תודה רבה מראשìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áתפילות והוספות מיוחדות (ישיבת בית אל)

    07:00 | 22/09/2024 | י"ט אלול התשפ"ד
  • לא חמץ שעבר עליו הפסח

    îàú הרב ליעד אוריין ùàìä:הי. מצאתי מוצר בארון שהשארתי שם לפני פסח, במוצר אין חמץ ברשימת רכיבים, זה פופקורן עם שוקולד וכד. ואין קמח, או כל דגן חוץ מתירס ושמן סויה. נמכר החמץ בביתי, אבל לא הכניסו את זה לפירוט. מה דינו של המוצר, האם לזרוק לפח? (לא כל כך חשוב לי המוצר, רק מעדיף לי לא להשליך אם אין סיבה הלכתיתìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áחמץ שעבר עליו הפסח (ישיבת בית אל)

    06:00 | 22/09/2024 | י"ט אלול התשפ"ד
  • צניעות ויין.

    îàú הרב ליעד אוריין ùàìä:שלום הרב, אני יודעת שמבחינת צניעות אסור לגבר למזוג יין לאישה ולהפך, רציתי לשאול אם בחברה מעורבת שבה יש גם דתיים וגם חילוניים גבר אחד מוסר יין למוזמנים בחתונה, בתור אישה עדיף שאסרב כדי שלא ימזוג לי לכוס, ואז למזוג לעצמי, מה שיכול אולי לבייש את האדם שרצה למזוג לי, או לתת לו למזוג גם לי כי הוא בכל מקרה מוזג לכולם ולא במיוחד לי…ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות כלליות (ישיבת בית אל)

    06:00 | 22/09/2024 | י"ט אלול התשפ"ד
  • הודו כשר שהתערבב עם עגל כשר

    îàú הרבנות הראשית לישראלùàìä:שלום כבוד הרב, יש לי שאלה. אם אני הולך לשווארמה (לא משנה איזו כשרות זו), גלגל אחד הוא הודו כשר חלק (שמותרים לנו לאכול) וגלגל שני הוא עגל כשר (שאסור לנו לאכול אותו), והמטבח, הסכינים והמלקחיים נגעו בשני הגלגלים, האם מותר לנו לאכול שם רק מההודו? או שאסור לאכול שם?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות כלליות (ישיבת בית אל)

    06:00 | 22/09/2024 | י"ט אלול התשפ"ד
  • תגובה להטרדה מינית

    îàú הרב אליקים לבנוןùàìä:שלום כבוד הרב, ראיתי בחדשות שנתפס מישהו שהתקין מצלמה נסתרת בשירותים של הרכבת. רציתי להבין אם מבחינה הלכתית, אם הייתי תופס אותו היה מותר לי לשבור לו את העצמות. תודה רבה ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áהיחס לרשעים (ישיבת בית אל)

    00:00 | 22/09/2024 | י"ט אלול התשפ"ד
  • שירות קרבי לבנות דתיות בצה״ל

    îàú הרב אליקים לבנוןùàìä:שלום וברכה, אשמח לדעת בנושא שירות קרבי של נשים בצה״ל האם ישנו איסור מוחלט בתורה שאוסר על נשים להתגייס לצה״ל, ואם לפי המצבים שאנו נמצאים בהם כיום ניתן להתיר גיוס נשים לקרבי לפי דעתך, תודה מראש יום טוב.ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áמצוות השירות (ישיבת בית אל)

    00:00 | 22/09/2024 | י"ט אלול התשפ"ד
  • תאריך ברית המילה

    îàú הרב יצחק בן יוסףùàìä:תינוק שנולד ביום שישי בשבע וחמישים בערב כאשר כניסת שבת הייתה בשש ועשרים מתי הברית צריכה להתקיים?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áברית (ישיבת בית אל)

    23:00 | 21/09/2024 | י"ח אלול התשפ"ד
  • צדקה לאשה שבעלה במילואים

    îàú הרב יצחק בן יוסףùàìä:האם מותר מתוך כסף שמיועד לצדקה לשלוח שי לאישה שבעלה במילואים?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות כלליות (ישיבת בית אל)

    22:00 | 21/09/2024 | י"ח אלול התשפ"ד
  • שאלה

    îàú הרב ליעד אוריין ùàìä:אבא שלי חולה דיאליזה והוא צריך לעשות 3 ימים בשבוע דיאליזיה ויוצא ש(ביום חמישי )חג ראש השנה הוא צריך לעשות דיאליזה האם מותר לו לנסוע ברכב לדיאליזה וגם לחזור אחרי הטיפול של הדיאליזה ברכב לבית? אשמח ממש לתשובהìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áהלכות יום טוב (ישיבת בית אל)

    06:00 | 20/09/2024 | י"ז אלול התשפ"ד
  • מעשרות לבת וכשיש מינוס

    îàú הרב ליעד אוריין ùàìä:שאלה האם לתת לבת שלי בת ה 19 כסף לעזור לה זה נחשב למעשרות? ועוד עניין גם אם יש מינוס בבנק כדאי לתת מעשרות? תודה שבוע מקסים ובשורות טובות לעם ישראל ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áמעשר כספים - כללי (ישיבת בית אל)

    06:00 | 20/09/2024 | י"ז אלול התשפ"ד
  • חולצה קצרה בקיץ

    îàú הרב ליעד אוריין ùàìä:שלום לרב, האם ראוי גם בקיץ להיות עם חולצה ארוכה או שאין הידור בקיץ כשמזיעים יותר ובקיץ זה אותו דבר חולצה ארוכה וקצרה? ואולי יש הידור מהמרפק ועוד אין הידור? (*אני מדגיש שאני שואל אם ראוי, אני יודע שמותר בכללי) תודה רבהìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות כלליות (ישיבת בית אל)

    06:00 | 20/09/2024 | י"ז אלול התשפ"ד
  • מקור המילה יהודים

    îàú הרב פרופ' נריה גוטלùàìä:שלום כבוד הרב נתקלתי במילה ״יהודית״ בתנ״ך ועלתה לי שאלה האם המילה יהודים לא נגזרה בעצם ממלכת יהודה? כיצד יכול להיות שהמילה הזו קיימת בתנ״ך עוד לפני שהשם יהודים ניתן לבני ישראל? מצרף את הפסוק וַיֹּ?אמֶר אֶלְיָקִ?ים בֶּן־חִ?לְקִיָּהוּ וְשֶׁבְנָ?ה וְיוֹאָ?ח אֶל־רַב־שָׁקֵ?ה דַּבֶּר־נָ?א אֶל־עֲבָדֶ?יךָ? אֲרָמִ?ית כִּ?י שֹׁמְעִ?ים אֲנָ?חְנוּ וְאַל־תְּדַבֵּ?ר עִמָּ?נוּ? יְהוּדִ?ית בְּא?זְנֵ?י הָעָ?ם אֲשֶׁ?ר עַל־הַחֹמָֽה׃ אודה לתשובתך ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות בתנ"ך (ישיבת בית אל)

    04:00 | 20/09/2024 | י"ז אלול התשפ"ד
  • תרומה בעליה לתורה נחשב נדר או נדבה?

    îàú הרב יצחק בן יוסףùàìä:לרב שלום, מובא בשו"ע רנז,ד שאם אדם אומר שייתן תרומה יאמר בלי נדר, ובעליה לתורה שאדם תורם וגם עושים מי שבירך, אם נחשב נדר, והאם יועיל לומר בלי נדר, הרי נאמר: נודר נדרים לא טוב עושהìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áכל השאלות (ישיבת בית אל)

    23:00 | 19/09/2024 | ט"ז אלול התשפ"ד
  • זריקה של פתיתי נייר בשבת

    îàú הרב יצחק בן יוסףùàìä:האם מותר לזרוק פתיתי נייר בשבת (לא קונפטי) אלה פתיתי נייר שהוכנו מראש ומונחים בשקית תודה ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áכתיבה, קריאה וניירות (ישיבת בית אל)

    12:00 | 19/09/2024 | ט"ז אלול התשפ"ד
  • המברך מעין שלוש על כמה מינים מוציא ידי חובה האוכל מן אחד?

    îàú הרב יצחק בן יוסףùàìä:המברך מעין שלוש על כמה מינים מוציא ידי חובה האוכל מן אחד שברכתו מעין שלוש?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áכל השאלות (ישיבת בית אל)

    12:00 | 19/09/2024 | ט"ז אלול התשפ"ד
  • נדרתי נדר שלא לעשן והפרתי אותו

    îàú הרב דניאל קירשùàìä:שלום לכבוד הרב, אבא של הבת שלי (אנחנו לא ביחד), ביקש ממני לנדור נדר להפסיק לעשן ובתמורה ישלם לי כסף ויקנה ממני את הטבק, אני זקוקה לכסף אז הסכמתי. והפרתי את הנדר, קניתי טבק ועישנתי. אני רוצה להפחית לעשן אבל לא להפסיק לגמרי בשלב זה. מה עלי לעשות? לציין כי אני לעולם לא נודרת. ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות כלליות (ישיבת בית אל)

    11:00 | 19/09/2024 | ט"ז אלול התשפ"ד
  • להזמין אחות לא שומרת שבת לשבת

    îàú רבנים שוניםùàìä:שלום כבוד הרב האם מותר להזמין אחות שהיא לא שומרת שבת לשבתìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú á'דתי' ו'חילוני' בשבת (ישיבת בית אל)

    10:00 | 19/09/2024 | ט"ז אלול התשפ"ד
  • תשלום על בניית אתר

    îàú הרב נועם דביר מייזלסùàìä:היי אני עכשיו בונה אתר אינטרנט ובקשתי ממישהו שיבנה לי חלק באתר וסיכמנו על סכום מסויים לתשלום עבור ביצוע המשימה, לפי הסיכום הבנתי כי הוא יסיים עם הפרוייקט תוך יומיים - שלושה. לאחר יום שעבד אמר לי שהפרוייקט יותר מסובך ממה שחשב, והוא כבר עבד במשך 5 שעות על הפרוייקט בזמן שחשב שיקח לו רק 3 ושהוא יצטרך להשקיע עוד הרבה זמן בשביל להשלים אותו. ובגלל שהוא עובד בנוסף בעבודה במסרה מלאה אין לו זמן כל כך לפרוייקט רק בשבת - ראשון (הוא גוי מחו"ל) ולאחר מכן נעלם ולא ענה להודעות במשך יומיים, ואז שלח לי הודעה שהוא רוצה לדבר איתי, אמרתי לו שאין לי בעיה ושאלתי אותו מתי הוא פנוי ושוב נעלם. התנהלות העובד פוגעת לי מאוד בלו"ח הזמנים, וגם לוקח לו ימים לענות לי להודעות, על פי דין תורה מה עלי לעשות? האם אני יכול לבטל את הפרוייקט ולא לשלם לו כלל? אני לא חושב שהעבודה שעשה תוזיל לי את העלות עם הבחור הבא שיעסיק בשביל לעשות את הפרוייקט עבורי. תודה! ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áעובד ומעביד (ישיבת בית אל)

    09:00 | 19/09/2024 | ט"ז אלול התשפ"ד
  • סעודת מצווה ל30 ימי אבלות

    îàú הרב בנימין במברגרùàìä:אם 30 ימי אבלות מסתיימים ב6/10/2024 לאחר ראש השנה, מתי תתקיים סעודת המצווה ל30?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áימי השלושים (ישיבת בית אל)

    03:00 | 19/09/2024 | ט"ז אלול התשפ"ד
  • חישוב אבלות

    îàú הרב בנימין במברגרùàìä:שלום, אמא שלי נפטרה ב 6 בינואר, 2024. כ"ה טבת תשפ"ד. ונקברה ב 7 בינואר 2024. כ"ו טבת תשפ"ד. הבנתי שזו שנה מעוברת. מתי יוצא ה 11 חודש ומתי השנה? ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשנת האבל על הורים (ישיבת בית אל)

    03:00 | 19/09/2024 | ט"ז אלול התשפ"ד
  • מזוזה בבית משותף, צד הקלף לכיוון הפתח

    îàú הרב דניאל קירשùàìä:1, האם מזוזות של בית משותף נחשבות כמזוזות של רבים שנבדקות פעמיים ביובל, או שזה נחשב כבית פרטי וצריכות בדיקה פעמיים בשבע שנים? בעלון פסקים של הפוסק הרב עמרם פריד מבני ברק כתוב שזה נחשב של רבים, והשאלה שלי האם גם המזוזות בכניסה של הקומה ובשאר חדרי הבניין שמיעוט מתושבי הבניין עוברים שם, עדיין זה נחשב מזוזות של רבים? (שלחתי את השאלה הנ"ל לבית ההוראה של הרב פריד והם שלחו את העלון האמור שכתוב שם שבית משותף נחשב כבניין) שאלתי רב שחיבר ספר בהלכות מזוזה שנקרא "אגור באהליך" והוא אמר לי שהוא חושב שמעיקר הדין מזוזות בית משותף נחשבות כשל רבים(לא פירטתי לו לגבי מזוזות הקומה וכו אלא שאלתי בכלליות על מזוזות בית משותף), אולם הב"ח חולק, אבל מבחינת המציאות צריך לבדוק מידי פעם את מזוזות הכניסה כדי שלא ייפסלו בגשם ובשמש, בדקתי היכן נמצאות המזוזות בבניין שאני גר בו ואמנם הם כלפי חוץ אבל לא נראה שיש עליהם שמש ישירה וכן לא נראה שהגשם מגיע לשם, כיוון שיש גג שממשיך החוצה מעל המקום שלהם שמונע את השמש והגשם, וכן מזוזה אחת פונה לכיוון צפון, לכן אני שואל מה הדין לגבי חיוב הבדיקה בכל המזוזות של הבניין שסיפרתי עליו. 2, יש לי מחסן שאיננו סמוך לדירה בקומה בה אני גר, אלא הוא נמצא בקומת מחסנים במפלס התחתון של הבניין, הגודל שלו בערך 2 מטר על מטר ארבעים, קבעתי בו מזוזה, אולם הסופר לאחר שהבאתי לו את המזוזה לבדיקה כרך אותה באופן שקצה הקלף החיצוני של המזוזה איננו פונה לכיוון העובר בפתח וכנגד מזוזת הפתח השמאלית אלא רק שם ש-ק-י פונה לכיוון האמור, וכך קבעתי אותה בפתח, האם זה כשר לכתחילה? 3, כהמשך לשאלה 2 האם זה מעכב שקצה הקלף ושם ש-ק-י יפנה לכיוון מזוזת הפתח השמאלית או שאין זה מעכב, ואפשר לקבוע לכתחילה לא באופן האמור לעיל? שאלתי את מחבר הספר דלעיל והוא אמר לי שזה כשר רק בדיעבד ולגבי המחסן לא יצאתי עם תשובה ברורה, לכן אשמח לקבל את תשובתכם בכל שלושת שאלותי האמורות לעיל. תודה.(אציין כי שאלתי את הרב דינר מבני ברק מחבר קונטרס ופסקים על הלכות מזוזה, לגבי הדין שקצה הקלף יהיה כנגד מזוזת שמאל של הפתח והוא השיב שהוא אינו מכיר הלכה כזו ומקפידים רק שהשם ש-ק-י יהיה כלפי חוץ) (בספר אגור באהליך הוא מביא בשם ספר מזוזות ביתך שמנהג העולם לא להקפיד על כך מחמת סיבות שונות, אולם מחבר ספר אגור באהליך לא מקבל זאת) ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áמזוזה (ישיבת בית אל)

    14:00 | 18/09/2024 | ט"ו אלול התשפ"ד
  • בעילת נכריה

    îàú הרב משה מאיר אבינרùàìä:שלום הרמב"ם כותב בהלכות איסורי ביאה שהבעילה לנכרית אסורה מהתורה דווקא דרך חתנות ודרך זנות אסורה מדרבנן ואם ייחדה לו בזנות חייב עליה משום נדה... ו.. ו.. רציתי לשאול האיסור זה נובע מפסוק במלאכי (פרק ב פסוק יא): "חִלֵּל יְהוּדָה קֹדֶשׁ ה' אֲשֶׁר אָהֵב וּבָעַל בַּת אֵל נֵכָר"? האם ערבים שהם עובדי השם בכלל האיסור זה ולמה? אני מתכוון לבעילה דרך זנות ולא להתחתן?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות כלליות (ישיבת בית אל)

    13:00 | 18/09/2024 | ט"ו אלול התשפ"ד
  • תשלום על חוג

    îàú הרב משה מאיר אבינרùàìä:שלום הרב השתתפתי בחוג ריקודים בתשלום באולם מסוים. על רצפת הפרקט של האולם הייתה חתיכת מתכת שבלטה מעל הפרקט ממש באמצע האולם וגרמה לי למעוד וליפול בחוזקה על הרצפה דבר שגרם לי לכאבים ולצורך לשבת כדי להירגע מהסיטואציה על חשבון זמן ההרקדה. השאלה היא האם עליי לשלם על השתתפות בהרקדה הזאת או שהם צריכים להגיד לי תודה שאני לא תובעת אותם.. אציין שבנות מההרקדה סיפרו שאני לא הראשונה שנופלת מחתיכת המתכת הזאת ונשים נוספות נפלו לפניי. תודה רבהìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áגזל ונזיקין (ישיבת בית אל)

    13:00 | 18/09/2024 | ט"ו אלול התשפ"ד
  • כהן שיש לו ספק האם עקר רגליו בברכת רצה לקראת ברכת כהנים

    îàú הרב עזריה אריאלùàìä:בוקר טוב הרב ברכת כהנים מצווה יקרה לי ב"ה, ואני ב"נ מתאמץ עד מאוד לעלות עליה באופן קבוע על אף שאני נוטה להאריך בתפילתי. מסיבה זו, אני מורגל לעקור את רגליי כשהחזן מגיע לרצה כשאני בתפילת הלחש שלי. שאלתי נסובה על כך, שלעיתים אני מסופק אם עקרתי רגליי, ומסתפק כיצד לנהוג במצב זה: א. ראשית, האם זהו ספק דרבנן לקולא או סב"ל לחומרא? ב. האם יכול אני לסמוך על כך שאני מורגל בכך לעקור (ובפרט שאני נוטה להיות ספקן מעבר לשורה)? ג. ואם כבר התחלתי להתקדם לכיוון הדוכן ואז הספק התעורר בליבי? ואם כבר עליתי לדוכן? ד. פעם אף יצא לי מקרה מורכב עוד יותר: ביקשו ממני לעלות לחזן, והייתי כהן יחיד בבית הכנסת, וכאשר קרבתי לברכת כהנים הסתפקי עם עקרתי רגליי... חשוב לציין שבד"כ אינני נקלע לבעיות אלו תודה לאל. אני גם חושב שספקות אלו נובעים בעיקר מנטייה ספקנית שלי, אך באמת מסתמא עקרתי. מכל מקום, מאחר והסתפקי בכך כמה וכמה פעמים, החלטתי לשאול ולהבין בצורה ברורה וודאית יותר. תודה רבהìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áברכת כהנים (ישיבת בית אל)

    13:00 | 18/09/2024 | ט"ו אלול התשפ"ד
  • כשרות מארח

    îàú הרבנות הראשית לישראלùàìä:בהרבה שאלות מוזכר דברי הרב בעניין הכשרות לגבי מתארח אצל חבירו, האם יש מקור בפוסקים אחרונים\ראשונים שצריך\שלא צריך לשאול כלל את המארח האם כשר (אם מדובר באדם שמוחזק ככשר כמובן)?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áאכילה מחוץ לבית (ישיבת בית אל)

    12:00 | 18/09/2024 | ט"ו אלול התשפ"ד