כירק עשב נתתי לכם

פורסם: כ"ג אדר א' התשע"ד | | 20:52 ע"י: קירה מוסקליוב.
טבעונות כדרך חיים.
טבעונות כדרך חיים. צילום: גילה ברנד cc-by-sa
את דרכינו האנושית התחלנו כצמחוניים ולאורך הדרך כולה, על אף ההיתר לאכול בשר, הודגשו שוב ושוב יתרונות הצמחונות, שלא לומר הטבעונות.

"הנה נתתי לכם את כל עשב זורע זרע...ואת כל העץ אשר בו פרי עץ זורע זרע, לכם יהיה לאכלה". אדם וחווה היו צמחוניים והותר להם לאכול את כל מה שצומח. את דרכינו האנושית התחלנו כצמחוניים ולאורך הדרך כולה, על אף ההיתר לאכול בשר, הודגשו שוב ושוב יתרונות הצמחונות, שלא לומר הטבעונות.

גם בכתביו של הרב קוק יש התייחסות רבה ליתרונות התזונה הצמחונית. חזון הצמחונות והשלום, כפי שנערך על ידי תלמידו של הרב, הרב דוד כהן מתאר בפרוטרוט את חזונו זה ומראה איך התורה בעצם מעודדת אותנו להמנע מבשר עד כמה שניתן. ההיתר על אכילת בשר ניתן במקרים של תאווה, רק כשהנפש חושקת בבשר צריך האדם לאכול כאוות נפשו, אך בחזונו מנסה הרב קוק להחזיר אותנו אל אמות המידה המוסריות והרוחניות שלנו, ולוותר על בשר ועל הסבל שנגרם בהפקתו.

על פי הרב, ההיתר לאכילת בשר מראש ניתן לנו מפאת נפשינו המקולקלת, אך השאיפה הוא כמובן להמנע. גם המצוות שנוגעות בבשר כמו השחיטה, האיסור לאכול עגל בחלב אמו ואפילו העלאת קורבנות, אלה ניתנו לנו כחבל הצלה. מתוך התבוננות נוכל להאחז חזרה בשורש הנשמה ובמוסר הפנימי שלנו ולהמנע מגרימת נזק לבעלי חיים. המראות הקשים אולי יעירו את חוש הצדק שלנו, משום שלפרשנותו, מהרגע שבו הנפש לא רוצה עוד, חייב האדם להפסיק.

על האידיאל

הדגש על המנעות מאכילת בשר, על פי הרב, הוא בהיבט המוסרי בעיקר, ולא רק. אם מלכתחילה לא נועדנו לאכול בשר, ואכילתו כמו גם שימוש בבעלי חיים למטרות אחרות דוגמאת שימוש בעור או הפרווה שלהם גורמת נזק וסבל רבים כל כך, כל אחד מאיתנו חייב לשאול את עצמו האם זה הכרחי.

התורה, על פי פרשנותו של הרב, דווקא מסתייגת מאד מאכילתו של האדם את החיה ועל כן ניתנו המצוות השונות שתפקידן להזכיר לאדם להפעיל את ערך המוסר שלו. מצות כיסוי הדם, איסור שעטנז ומצוות נוספות באות למעשה לחדד לנו את המשמעויות האמיתיות של פגיעה בבעלי חיים.

אכילה או שימוש בבעלי חיים למטרותינו צריכה להעשות רק במקרי דוחק בלבד, ובטח לא בשם הגרגרנות, כאשר עת שנחשפים בני האדם לסבל הכרוך באכילת בשר אולי יתעוררו ויחליטו לוותר.

כמובן שבויתורו של האדם על הבשר זוכה הוא בבריאות טובה יותר, חוסך מעצמו חיידקים, זיהומים ומחלות שעלולות לעבור עם הבשר, מקל על איבריו ומערכתו לפעול בצורה תקינה יותר ואף מגדיל לעצמו את תוחלת החיים.

על החברה היהודית המודרנית

היום יותר ויותר אנשים, דתיים וחילוניים כאחד בוחרים בטבעונות כדרך חיים. למרות התרומה של דרך חיים זאת לבריאותינו, בדרך כלל לא זה השיקול הראשון. גם החילוניים מונעים מתוך ההיבט המוסרי והרצון לחוס על חייהם של היצורים החיים על פני הכדור.

בזכות המגמה הדי רחבה הזאת, שהולכת ומתרחבת בכל יום קצת יותר, השוק מתאים את עצמו לצרכים החדשים. מי שחושש מסגנון חיים זה מפאת מחסור במבחבר המזונות יגלה, עד מהרה שמצפה לו הפתעה נעימה.

מבחר המנות והמזונות השונים שעומדים לרשותם של הצמחוניים והטבעוניים הוא כל כך עצום שמחסור הבשר לא מורגש כלל, בטח לא עם כל תחליפי הבשר בעלי הטעם הנפלא שיש על המדפים.

גם המנות המפורסמות והאהובות עלינו, אלה שלא חשבנו מעולם שאפשר יהיה להכין אותן אחרת מתוכננות כיום בהתאם לתפריט הטבעוני המבוקש. דוגמה נהדרת לכך היא פיצה טבעונית. כן, קראתם נכון, פיצה טבעונית עם מראה וטעם זהה לפיצה הטעימה והאהובה עלינו ולא צריך לשבור את הראש כדי למצוא תכונים ולצלוח באפייתה. פיצה טבעונית אפשר להזמין בטלפון ולהנות מהטעם הנהדר שלה תוך זמן קצר. כמובן, לפני שמזמינים חשוב לבדוק את הכשר הסניף, כיוון שיש פיצריות שמכינות פיצה טבעונית אבל לא בלבד.