איטליה הקטנה: מסעדה איטלקית כשרה בירושלים

פורסם: י"א אייר התשע"ג | | 20:06 ע"י: מערכת בבא קמא
איטליה הקטנה.
איטליה הקטנה. צילום: בבא קמא.
מסעדת איטליה הקטנה הוותיקה שינתה את פניה. המסעדה האיטלקית החלבית המוכרת הפכה להיות בשרית ומוצלחת לא פחות. ביום שישי תוכלו לבוא לקחת אוכל מוכן לשבת.
ארנצ'יני נבלוסיה. כדורי ריזוטו ממולאים בבשר וצנוברים.
ארנצ'יני נבלוסיה. כדורי ריזוטו ממולאים בבשר וצנוברים. צילום: בבא קמא.

עדכון: המסעדה נסגרה


בלב ירושלים, בצומת המרכזי בין משכנות שאננים, מרכז העיר, קטמון והמושבה הגרמנית שוכנת כבר 25 שנה מסעדה איטלקית שעברה לאחרונה, כמו במטה קסם, מתיחת פנים והתחדשות קולינארית מפתיעה. המסעדה שהייתה מסעדה איטלקית חלבית, עברה שינוי לצד השני והפכה לביסטרו איטלקי בשרי כשר (עם בשר בהשגחת ד"צ בית יוסף). דפנה אלקיים, בעלת המסעדה, חברה לאנשי קבוצת "אדום" הירושלמית, שביחד עם המסעדן יוסי ברוך והשף דניאל אומן (שף מסעדת "אדום" לשעבר, שאיננה כשרה) מובילים כעת את "איטליה הקטנה" לפסגת רשימת המסעדות הכשרות המומלצות בעיר.

מתיחת הפנים של המסעדה באה לידי ביטוי בשינוי העיצוב הפנימי של המסעדה שמאופיין בריהוט שחור מינימליסטי לצד ריהוט עץ בהיר וקיר יינות מרשים. אך כפי שציינו, השינוי המרכזי נעשה בגזרה הקולינארית עם המעבר לתפריט הבשרי שכולל מרכיבים מהמטבח האיטלקי כמו פוקצ'ות, ריזוטו, ניוקי, פסטות ופיצות בשר יחד עם מנות מפתיעות שמייחדות את המסעדה, לפעמים דווקא בגלל הגבלות הכשרות.

סטייק אנטריקוט במסעדת איטליה הקטנה.
סטייק אנטריקוט במסעדת איטליה הקטנה. צילום: בבא קמא.

פתחנו עם פוקאצ'ה איטלקית מעוטרת בעלי רוזמרין, שלצידה הגיעו מטבל פלפלים קלויים ומטבל חצילים (22 ₪). את הפוקאצ'ה המאורכת והיפה העדפנו לחתוך עם היד מאשר עם סכין הפיצה שהגיעה עם המנה וביחד עם המטבלים זו הייתה פתיחה מבטיחה. לראשונות הזמנו קרפצ'יו עגל שמגיע עם עגבניות שרי מיובשות, בצל מטוגן ומעוטר בעלי ארוגולה טריים (48 ₪). המנה הייתה משביעת רצון, נתחי הבשר היו דקים ביותר עם תיבול במידה הנכונה. ההפתעה הגיעה במנה הנוספת שהזמנו מהראשונות, ארנצ'יני נבלוסיה (39 ₪). ארנצ'יני, פירושו תפוזונים והוא מאכל פופולארי באיטליה. אלו כדורי ריזוטו מטוגנים מצופים בפירורי לחם ובדרך כלל המנה עשויה עם חמאה וגבינת פרמז'ן. באיטליה הקטנה החליפו את המרכיבים וכדורי הריזוטו כאן ממולאים בבשר וצנוברים. הכדורים הפריכים והטעימים מונחים על אי של טחינה בים של רסק עגבניות טרי. זו מנה ייחודית וטעימה שמחברת את המטבח האיטלקי עם המטבח הירושלמי המסורתי ומזכירה במעט את הקובה המוכר.

למנה עיקרית, לאחר התלבטות קצרה בין שניצל עגל לבין ההמבורגר של המקום החלטנו ללכת על המנות הקלאסיות שתרצו להזמין בביסטרו: סטייק אנטריקוט צלוי בגריל (123 ₪) ונתח קצבים ברוטב יין אדום (118 ₪). שתי המנות הגיעו על מצע של ירקות מאודים: גזר, שעועית ירוקה ותפו"א. את הסטייק ביקשנו במידת עשיה בינונית, הוא הגיע מוכן בהתאם, מעוטר בתימין והשלים את ההתרשמות שלנו מהמסעדה כדי שנוכל להמליץ עליה כעל מסעדה בשרית מומלצת בירושלים. את נתח הקצבים ביקשנו מדיום-רייר, עשייתו הייתה מתאימה והוא נאכל במהירות. רוטב התיבול היה מתאים והוסיף לעסיסיות הבשר. מסביבו עוטרה הצלחת במעט תבלין סומק שהוסיף עניין וצבע עדינים למנה.

רביולי קרם אגוזים. קינוח פרווה משובח.
רביולי קרם אגוזים. קינוח פרווה משובח. צילום: מערכת בבא קמא.

לאחר ששבענו, הצליחו להפתיע אותנו בקינוח של פרלינים ורביולי נוגט ממולא קרם אגוזי לוז שלידו ניצבת כוסית עם קרם אגוזים נוסף. לצלחת התווסף צבע נוסף מתותים מבושלים שפוזרו על הצלחת. את הקרדיט למנה הזו מקבלת מאיה חזן, הקונדיטורית של המסעדה שאם הייתה מגישה לנו בעצמה את המנה היינו קמים ומוחאים לה כפיים. הרביולי היה פריך וקרם האגוזים הפתיע מאד מכיוון שהוא הרגיש לנו בפה יותר מדי חלבי. הפרלינים היו מצוינים, מתוקים ומפתיעים בכך שהם פרווה. מנה מומלצת ומיוחדת שמדגימה את ההקפדה הקולינארית במקום שמנסה להביא את המטבח האיטלקי אל המטבח המקומי הכשר ללא פשרות.

נציין שבימי שישי המסעדה משנה את אופייה ומתקיים בה שוק אוכל איטלקי עם מאכלים מ'בית אמא' של השף דניאל אומן. אוכל מוכן לקחת הביתה וכן מבחר מעדנים תוצרת איטליה. 

עדכון: המסעדה נסגרה

איטליה הקטנה
רחוב קרן היסוד 38 ירושלים.
טלפון: 02-5617638
שעות פתיחה: א'-ה' 12:00-02:00 , שישי 10:00-14:00 .
כשר רבנות ירושלים. בשר בהשגחת בד"צ בית יוסף.