-
כשרות הדבש בבטן הארי בחידת שמשון
îàú הרב בנימין במברגרùàìä:בספר שופטים יד יח מובאת חידת שמשון לפלישתים בחתונתו: מה מתוק מדבש ומה עז מארי? מבלי להכנס למהותה של החידה ולפתרונה. לדעת המפרשים החידה מבוססת על מקרה אמיתי שנתפס כנס, שהדבורים קננו בגוית האריה שהרג שמשון. את הדבש שמשון נתן להוריו הצדיקים לאכול. והשאלה ההלכתית היא האם מותר לאכול דבש שנוצר בגויה? יתרה, האם הוריו לא חקרו מאין הגיע דבש זה?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות בתנ"ך (ישיבת בית אל)
11:00 | 10/03/2024 | ל' אדר א' התשפ"ד -
כיצד ידעו את גיל האדם בתקופת התורה והתנ"ך?
îàú הרב בנימין במברגרùàìä:כיצד ידעו את גיל האדם בתקופת התורה והתנך? הרי היה צורך בתיעוד מדויק ובהערכה מדויקת ובזכירה של מועדים כדי לשמור על מועד ההולדה וגיל האדם? וכן כיצד ידעו לשער את חלוף הזמן הרי לא היה לוח שנה ויתרה מכך הלוח העברי, שמן הסתם קבעו את גיל האבות והנביאים לפיו לא היה קים באותה תקופה? האם הגיל המצוין הוא רק משוער והוא מצין ענין רוחני ולא גשמי?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות בתנ"ך (ישיבת בית אל)
11:00 | 10/03/2024 | ל' אדר א' התשפ"ד -
שימוש בנעליים
îàú הרב בנימין במברגרùàìä:שלום רב, ישנה אישה שקטעו את רגליה עקב מחלת סוכרת,האם קיים איסור להשתמש בנעליים שלה,יש לה הרבה זוגות נעליים?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות כלליות (ישיבת בית אל)
10:00 | 10/03/2024 | ל' אדר א' התשפ"ד -
השבת אבידה, וספק בתפילת עמידה.
îàú הרב יהודה אודסרùàìä:שלום הרב, תודה מראש! 1. יש לי תפידנית עם תפילין וטלית, ופתאום התחלתי להרגיש שהטלית שאני לובש אולי לא בגודל שהיא הייתה אמורה להיות, אני זכרתי אותה יותר קטנה. תהיתי אם אולי החלפתי עם מישהו בטעות טלית. אך הכיסוי של הטלית מתאים לתפידנית וגם הטלית עצמה נראית כרגיל עם אותם צבעים וכו. יכול להיות שבכלל אני מדמיין והיא אותה אחת. בכל מקרה שאלתי אנשים רלוונטים כדי לראות אם החלפתי איתם ואף תליתי שלט בישיבה שבה אני למדתי באותה תקופה, השלט היה תלוי למיטב זכרוני לפחות יומיים. מה עלי לעשות? האם אני יכול להמשיך להשתמש בטלית כרגיל? או שאני צריך לשמור אותה בצד ולהכריז עליה למרות שזה היה לפני בערך חצי שנה? האם עלי ללכת ולבדוק גדלים שונים של טליות מאותו סוג ולראות אם היא אכן יותר גדולה? 2. כאשר מתעורר ספק בתפילת עמידה האם חתימת הברכה נאמרה או לא, או אם חלק אחר בברכה נאמר או לא, האם צריך לחזור ולומר? ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áהשבת אבידה (ישיבת בית אל)
09:00 | 10/03/2024 | ל' אדר א' התשפ"ד -
התערבות על קימה בבוקר
îàú הרב יהודה אודסרùàìä:אני לומד כיום בישיבת הסדר, וקצת קשה לי כל העניין הזה של לקום בבקרים לתפילות של הישיבה וזה הופך את הלו"ז ללו"ז לא בריא בלי מחויבות לקום בשעות נורמליות בבקרים, אז אני וחברי לשיעור החלטנו לקיים איזה שהיא התערבות ביננו שאמורה לעודד ולחייב אותנו יותר לקום, בחוזה ההתערבות ביננו נכתב שמי שיגיע אחרי 7.40 נחשב שהפסיד ויתחייב בהוצאות של 60 עד 120 ₪, הבוקר אני הגעתי על התפר שבין 38 ל39 לפי השעון שלי, אך לפי השעון של בית המדרש מתברר שזה היה כנראה על התפר שבין 40 ל41 ולא ממש ברור אם זה היה לפני או אחרי, מכיוון שזה עניין של שניות. יש לציין שהסכמנו שהשעה בהתערבות תלך על פי שעון בית המדרש, ובנוסף יש לציין שהשוונו את השעונים עוד לפני ההתערבות אבל מסתבר שנפתח בינהם פער עם הזמן, כעת עומדת השאלה האם זה נחשב שהפסדתי לפי הגרסה של שעון בית המדרש, או שאפילו לפי הגרסה שלו כיוון שזה היה על התפר ולא בוודאות אחרי 7.40 לא נחשב שהפסדתי?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות כלליות (ישיבת בית אל)
08:00 | 10/03/2024 | ל' אדר א' התשפ"ד -
לימוד חוק לישראל
îàú הרב נועם דביר מייזלסùàìä:שלום כבוד הרב, התחלתי לפני כמה שבועות ללמוד בסדר הלימוד של חק לישראל (היכלות). רציתי לשאול האם יש מסכת בגמרא או במשנה שהיא כולה כלולה בסדר לימוד של חק לישראל? תודה. ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות כלליות (ישיבת בית אל)
07:00 | 10/03/2024 | ל' אדר א' התשפ"ד -
ייחוד עם רופאה בחדר ונגיעה
îàú הרב גדעון ויצמןùàìä:שלום וברכה, אני חייל והגעתי למרפאה כי היו לי כאבי שרירים. הייתי בהיסך דעת, ולא שמתי לב לעניין הייחוד עם הרופאה עד שהיינו בחדר עם דלת סגורה והיא לחצה על השרירים שלי עם היד, שזה גם עניין של שמירת נגיעה. האם יש מקום להקל או שזה אסור בתכלית האיסור וצריך להיזהר להבא? אציין שזה היה באמצע היום והיו אנשים מחוץ לדלת. תודה.ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות כלליות (ישיבת בית אל)
07:00 | 10/03/2024 | ל' אדר א' התשפ"ד -
שאלה על בגדי הנפטר וחלום עליו
îàú הרב נועם דביר מייזלסùàìä:היי, בעלי נפטר ב30.5.23 י' בסיוון ורציתי לשאול האם אני יכולה להשאיר בבית בארון חלק מהבגדים שלו למזכרת השמיכה שהוא ישן בו הכרית והסדין או שאסור לשמור את זה בבית ולזרוק? מה זה אומר שהוא בא בחלום?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áחלומות (ישיבת בית אל)
07:00 | 10/03/2024 | ל' אדר א' התשפ"ד -
הריון
îàú הרב גדעון ויצמןùàìä:שלום הרב, לאחותי יש בעיות פוריות, היא עשתה טיפולים כבר יותר משנה ועכשיו הצליחו לעשות הפריה חוץ גופית. יש אולי ברכה או תפילה שהכל ילך טוב ושתיכנס להריון תקין?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áתהלים ותפילות אישיות (ישיבת בית אל)
07:00 | 10/03/2024 | ל' אדר א' התשפ"ד -
כיבוד הורים
îàú הרב גדעון ויצמןùàìä:שלום וברכה, ראיתי שלא טוב לבקש מההורים דברים, אלא להגיד למשל "אני רעב", "אני צריך ללכת לשם" וכו'. אך לפי דעתי ההורים שלי הם מעדיפים שאני אגיד "תוכל/י בבקשה להכין לי אוכל" מאשר "אני רעב". וכשהם לא יכולים הם עונים לי, ואני בסדר עם זה. מה נכון לעשות? תודה רבהìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות כלליות (ישיבת בית אל)
07:00 | 10/03/2024 | ל' אדר א' התשפ"ד -
האם עשיר יכול לתת לצדקה יותר מחומש
îàú הרב נועם דביר מייזלסùàìä:שלום לרב... אדם עשיר בנכסים והכנסות ומעוניין לתת צדקה יותר מחומש מכל נכסיו, האם רשאי?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áצדקה והלוואה (ישיבת בית אל)
05:00 | 10/03/2024 | ל' אדר א' התשפ"ד -
מחצית השקל ומתנות לאביונים מדמי מעשר
îàú הרב נועם דביר מייזלסùàìä:שלום הרב האם מותר לתת מחצית השקל ומתנות לאביונים ממעשר כספים?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áפורים וחודש אדר (ישיבת בית אל)
04:00 | 10/03/2024 | ל' אדר א' התשפ"ד -
האם יש בארון הספרים היהודי מקורות בנוגע לאדריכלות היהודית?
îàú רבנים שוניםùàìä:שלום וברכה, אני יודע שזוהי אינה שאלה הלכתית בהכרח אך אשמח לדעת: האם יש בארון הספרים היהודי (תורה - נביאים - כתובים ש"ס - ספרי אחרונים) מקורות על איך נבנו או עוצבו מבנים בתקופת התנחלות השבטים עד סוף תקופת הבית הראשון? תודה.ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות ציבוריות (ישיבת בית אל)
00:00 | 10/03/2024 | ל' אדר א' התשפ"ד -
תשלום לבעל מקצוע
îàú הרב משה מאיר אבינרùàìä:האם צריך לשלם לבעל מקצוע שניסה להתקין מקלחון שקניתי ונשבר לו? זה לא קרה באשמתו ויכול להיות מאוד שהיה קורה גם לי.ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áעובד ומעביד (ישיבת בית אל)
15:00 | 09/03/2024 | כ"ט אדר א' התשפ"ד -
חרבות ברזל – האם צריך לחוס על חפים מפשע?
îàú הרב שמואל אריאלùàìä:בהמשך לשאלה על מותם של ילדים מצריים במכת בכורות - ב"משך חכמה" על הפרשה מציין מדרש לפיו לשון "לנגוף בארץ מצרים" דומה ללשון "כי ינצו אנשים ונגפו אשה הרה ויצאו ילדיה..." ומכאן מוכיח המדרש שגם נשים מצריות מעוברות הפילו את בכוריהן...כלומר לא רק תינוקות, אלא גם העוברים החפים מפשע נעשו נפלים. וכאן ברצוני לשאול, בראי הזמן והתקופה: ראיתי אנשים רבים מצטטים ונתלים במכה זו כהוכחה לכך שמשנתנה רשות למשחית - לא צריך לחוס על החפים מפשע בעזה, וכולם בני מוות כמו הבכורות במצרים, אבקש לדעת מה דעתכם בנושא.ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áהיחס לרע בעולם (ישיבת בית אל)
01:00 | 08/03/2024 | כ"ח אדר א' התשפ"ד -
חנוכת בית לקרוון על גלגלים
îàú הרב דניאל קירשùàìä:כיצד יש לנהוג בעניין חנוכת בית לבית נייד על גלגלים שלנים בו. ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות כלליות (ישיבת בית אל)
13:00 | 07/03/2024 | כ"ז אדר א' התשפ"ד -
שפשוף אתרוגים לריח בשבת
îàú הרב דניאל קירשùàìä:מי שיש לו אתרוגים יבשים ורוצה להריח אותם בשבת (על מנת להוסיף ברכת הריח). האם מותר לו בשבת לשפשף אותם קלות זה בזה על מנת שיצא מהם הריח? ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áבעלי חיים וצמחים בשבת (ישיבת בית אל)
06:00 | 07/03/2024 | כ"ז אדר א' התשפ"ד -
כיצד מכשירים בליבון קל?
îàú הרב נועם דביר מייזלסùàìä:שלום וברכה. במקום שצריך להכשיר מחבת ע"י ליבון קל, כיצד עושים זאת?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áכלים והכשרתם (ישיבת בית אל)
04:00 | 07/03/2024 | כ"ז אדר א' התשפ"ד -
למה אדם הראשון פרש מחווה
îàú הרב חיים שרייברùàìä:שלום כבוד הרב רציתי לדעת כמה זמן אדם הראשון פרש מחווה יש מקורות ששמעתי ש 130 שנה אבל הבנתי שהוא חיי רק 70 שנה מדוד המלך ויש מקומות ששמעתי שהוא פרש רק 20 שנה ממנה. אשמח לשמוע גם למה אדם פרש מחווה? והאם מדובר בחווה הראשונה או השנייה? תודה ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות בתנ"ך (ישיבת בית אל)
02:00 | 07/03/2024 | כ"ז אדר א' התשפ"ד -
מתי דורשים ב13 מידות?
îàú הרב פרופ' נריה גוטלùàìä:שלום הרב, "דבר אל בני ישראל" בני ישראל סומכין ואין בנות ישראל סומכות. הקשו עליי ושאלו איך יכול להיות שדרשו כך בגמרא במקרה זה אבל במקרים אחרים לא? לדוגמא בשבת שהיא מצוות עשה גם כתוב "בני ישראל" ולא דורשים זאת וכו'...ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות פרטיות בסוגיות שונות (ישיבת בית אל)
13:00 | 06/03/2024 | כ"ו אדר א' התשפ"ד -
תנ"ך בראשית א
îàú הרב חיים שרייברùàìä:יש הטוענים כי בדברי הנחש לאישה (פס ד-ה) יש סתירה למתואר בבראשית א בפסוקים כ"ו-כ"ח. הסבירו טענה זאת. התייחסו לציפיית האל לברוא את האדם בצלמו ולברכתו לפרות ולרבות (ולאיסור לאכול מעץ הדעת, שבכוחו לעורר מודעות מינית).ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áספר בראשית (ישיבת בית אל)
13:00 | 06/03/2024 | כ"ו אדר א' התשפ"ד -
ברכה על טלית קטן
îàú הרב פרופ' נריה גוטלùàìä:ישר כח לרב על התשובה. האם יש לברך על טלית קטן, למרות ששם אותו לזמן קצר ואח"כ מוריד ואז הולך לתפילה ומברך על טלית גדולה?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות כלליות (ישיבת בית אל)
13:00 | 06/03/2024 | כ"ו אדר א' התשפ"ד -
אמונה ותפילה
îàú הרב חיים שרייברùàìä:שלום הרב! כבר תקופה ארוכה שמפריעה לי שאלה קשה מאד, וכל תשובה שעונים לי מרגישה לי לא עניינית. אני אגיד את ההבנות בכללן: היה לי קשה העניין של ״בעיית הרע״ בעולם. איך יכול להיות כל כך הרבה רע בעולם אם אלוקים כולו טוב? התשובה של ״אתה לא יודע חשבונות שמיים״ נשמעת לי מתחמקת, כי למשל באירועי המלחמה האחרונה או השואה, היו זוועות שאי אפשר להעלות על הדעת או לקבל כטובות בצורה כלשהי. התשובה לשאלה הזו הייתה בעצם דברי הרמב״ם במורה הנבוכים לפיהם לאדם יש בחירה חופשית לבחור בטוב ורע, ולכן רע שיש בעולם זה או מחמת החופש שיש לאדם או מחמת חוקי הטבע שפשוט קיימים, ויכול להיות באופן של טבע דבר שלא טוב. אבל השאלה שלי היא כזו: אם אכן ככה, הרי וודאי שאחד ההסברים של התפילה זה בקשה. מלבד העניין שתפילה עיקרה התחברות לקב״ה, היא כמובן גם בקשה. רואים הרבה פעמים בחז״ל שהתפללו וקיבלו מבוקשיהם. העניין הזה קשה לי קודם כי המון פעמים אני עושה השתדלות מקסימלית מצידי ומתפלל ובכל זאת לא נענה. אבל מעבר לזאת, אם הקב״ה לא מתערב בעולם, איך אני יכול לבקש ממנו שיקיים לי בקשה מסויימת? הרי אני בעצם מבקש ממנו להתערב בעולם! ואם הוא מתערב בעולם על ידי תפילה, איך יש דברים כמו השואה למשל שקרו? הרי וודאי שאנשים אז התפללו בכל רוחם וכוחם ועדיין 5 שנים של זוועות... אני מאד מבולבל הרב, אשמח שהרב יוכל לענות לי. תודה רבה!ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áהיחס לרע בעולם (ישיבת בית אל)
13:00 | 06/03/2024 | כ"ו אדר א' התשפ"ד -
מסכת תענית דף כז עמ ב
îàú הרב חיים שרייברùàìä:שלום לרב, רשום במסכת תענית דף כז עמ ב. שנחלקו רב ושמואל מה עושים במצב שצריך לקרוא בתורה רק חמישה פסוקים ולא 6. האם פוסק או דולג. לא הבנתי מה בסוף הגמרא החליטה? לא מופיע ליìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות פרטיות בסוגיות שונות (ישיבת בית אל)
13:00 | 06/03/2024 | כ"ו אדר א' התשפ"ד -
אנשים שעוזבים אותי
îàú הרב חיים שרייברùàìä:לפעמים, אני מכירה אנשים ואחרי זמן מה הם עוזבים אותי/נעלמים מחיי למרות שלא עשיתי דבר רע.. הבנתי שלפעמים אנשים מתנהגים ככה כי ה' מבין שהם לא יעשו לי טוב אם ישארו, האם הדבר אכן כך? זה ממש פוגע ומכאיב והם נורא חסרים לי בחיים. מה עליי לעשות? איך לפעול? לא להכיר מעולם אף אדם יותר?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות כלליות (ישיבת בית אל)
12:00 | 06/03/2024 | כ"ו אדר א' התשפ"ד -
חטא העגל והעומד מאחוריו
îàú הרב חיים שרייברùàìä:מדוע בני ישראל לא חיפשו את משה היטיב כשאחר להם? הרי יהושוע לא עלה למרום עם משה והיה במרגלות ההר. אם כן, אם היו מחפשים היטיב מן הסתם היו יכולים לאתר את יהושוע שהמתין והיה יהושוע יכול לענות להם ולהסביר שמשה מתעכב? מדוע אהרן נענש בכך שבניו נפטרו ויש התולים בכך שהכין את העגל הרי היה אנוס? ועוד מדוע הואשם עם ישראל בחטא העגל? הרי בסופו של דבר משה אחר וזה היה הגורם לחטא ואין מטריחים את הציבור? ואם כן יש ענין לכאורה בכך שהקב"ה עכב את משה ונגרם לכך צער לעם ישראל? ועוד משה אחר שש שעות (בושש) והרי אהרן דחה את בנית העגל ביום (למחרת) ואם כן היה זמן של יותר משש שעות עד שנבנה העגל, ואם כן מן הסתם משה היה אמור להופיע לפני בניתו של העגל? ועוד מדוע לאחר שנדרש מעם ישראל להרוג אחד את השני בנוסף לכך ולשתית המים עם העגל הטחון פרצה מגיפה. מדוע כפל של הרג ועונשים ומדוע לא הספיק אחד מהם למשל שהמים ששתו כמו בסוטה יגרמו למות האשמים ושאר אלה שלא נענשו ימשיכו לחיות?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áספר שמות (ישיבת בית אל)
12:00 | 06/03/2024 | כ"ו אדר א' התשפ"ד -
מידות שלושת האבות
îàú הרב חיים שרייברùàìä:שמעתי שיש שלושה מידות, חסד דין ואמת ושהמידות האלו מחולקות לאבותינו, אברהם יצחק ויעקב רציתי לשמוע עוד על זה, תודה רבה.ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות פרטיות בסוגיות שונות (ישיבת בית אל)
12:00 | 06/03/2024 | כ"ו אדר א' התשפ"ד -
איך להצליח להתפלל
îàú הרב חיים שרייברùàìä:שלום כבוד הרב, אני בן 14, ההורים שלי התגרשו כשהייתי תינוק ואין לי שום קשר עם אבא שלי, אמא שלי אישה טובה אך היתה חולת סרטן ולכן עם מעט קשיים, אני בסך הכל לדעתי יחסית חזק בתורה, לומד ומקיים אבל, אני פשוט לא מצליח לקיים 3 תפילות ביום, לפעמים אפילו לא תפילה אחת.. אשמח להדרכה לעזרה תודהìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות כלליות (ישיבת בית אל)
12:00 | 06/03/2024 | כ"ו אדר א' התשפ"ד -
מדוע לא תקפו עמלק ועמים אחרים את ישראל
îàú הרב חיים שרייברùàìä:עם ישראל קיבל במהלך שנות נדודיו במדבר עונשים. בין היתר, מגפות והיה נתון תקופות מסוימות בחולשה אמונית שמן הסתם השפיעה על מצב העם. למרות זאת, לא ראינו שהעמים ועמלק נצלו מגפות וחולשות אלה לתקוף את ישראל. האם זה נובע מחוסר ידיעה של העמים על כך או מרחמנותם או מנס אלוקי שמנע מהם לנצל את חולשת עם ישראל?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áספר שמות (ישיבת בית אל)
12:00 | 06/03/2024 | כ"ו אדר א' התשפ"ד -
הגיית המילה ’שברו’ בפסוק ’שברו על ה’ אלוקיו’
îàú הרב עזריה אריאלùàìä:בתהילים קמו ה מופיע הפסוק: שברו על ה אלוקיו. זהו הפרק הנקרא בפסוקי דזמרה לאחר אשרי. מופיעה המילה שברו המנוקדת ב-ש שמאלית (כמו סברו). ראיתי שמופיע בספר הזוהר פרשת ויקהל (דף קצח ע"ב): "אל תקרי שברו (ב-ש שמאלית) אלא שברו (ש ימנית). דניחא להו לצדיקיא לתברא גרמיהו ולאתברא תבירו על תבירו וכלא על ה אלוקיו". אם כן לכאורה יש לקרוא ולהגות מלשון שבר (ש ימנית). האם יש להגות כן? האם מי שהוגה כך יצא? האם שני המנהגים נכונים וניתן להחליף ביניהם? כיוון שמשמעות ההגיה משנה את פירוש המילה? ויש ההוגים מתוך הרגל את ה-ש הימנית (מלשון שבר), האם יש לתקנם או נכון הם עושים?ìçõ ìúùåáäìùàìåú ðåñôåú áשאלות בתנ"ך (ישיבת בית אל)
07:00 | 06/03/2024 | כ"ו אדר א' התשפ"ד