שוקלים לעבור לדירה חדשה? הנה מה שחשוב לבדוק

פורסם: ט"ז סיון התש"פ | | 08:55 ע"י: מדור פרסומי
צילום: Curtis Adams
מעבר לדירה חדשה הוא אחד הצעדים המאתגרים ביותר, אך גם החיוניים ביותר להתפתחותה של המשפחה. מהם הפרמטרים שאסור לפספס בבדיקה?
בשיתוף בנק לאומי
 
מעבר לדירה חדשה הוא אחד הצעדים המאתגרים ביותר, אך גם החיוניים ביותר להתפתחותה של המשפחה. מעבר לדירה חדשה מאפשר לבית שלכם לגדול גם מבחינת כמות הנפשות, וגם מבחינת המקום שיש לכל דייר לפתח את האישיות שלו באופן פרטי. מאחר ומדובר בהוצאה כספית אדירה, מעבר לדירה חדשה חייב להיות מלווה בבירור של כל פרמטר שיכול להשפיע עליה ועליכם בעתיד. 
 
גודל המשכנתא והתאמתה למצבכם הפיננסי 
היכולת לעבור לדירה חדשה תלויה במידה רבה בגיוס סכום כסף נזיל ראשוני. המשכנתא שתיקחו היא למעשה הלוואה ארוכת טווח, שנועדה לאפשר לכם להשלים את עלות הדירה בתשלום חודשי קבוע ופרוס למשך שנים רבות. לפני שעוברים לדירה חדשה, חשוב מאוד לבדוק מהו גובה המשכנתא החודשית שתיאלצו לשלם. גם אם יש לכם את היכולת לגייס סכום קנייה ראשוני גדול יחסית, עדיין עליכם להיות בטוחים שתהיה לכם האפשרות להחזיר את התשלום החודשי הקבוע, או שאתם עלולים לאבד את הדירה. מחשבון משכנתא הוא כלי שעליכם לעשות בו שימוש כדי להבין מהו גובה התשלום החודשי הצפוי לכם. כשאתם בוחנים את יכולת החזר המשכנתא שלכם, שימו לב שעליכם לקחת בחשבון גם אירועים עתידיים, לטובה או לרעה. לדוגמה, עלייה צפויה במשכורת או סכנה לפיטורין או להפסקת עבודה עקב לידה, חייבים להילקח בחשבון.  
 
מיהו הקבלן והיזם אשר אחראי על הבנייה?
רכישה של דירה מחייבת אתכם לבדוק היטב שהנכס שרכשתם נבנה בצורה איכותית. בנייה רשלנית של דירות חדשות היא שכיחה למדי בישראל, ועלולה להוביל לצורך בשיפוצים נרחבים שנים ספורות לאחר המסירה. שיפוצים אלו יכולים לנבוע מתקלות תשתית נרחבות, שיהיה לכם קשה מאוד להוכיח שנגרמו עקב הבנייה הלקויה, ולא כתוצאה משחיקה טבעית. כדי להימנע מהצורך בהוצאה כספית נוספת בשביל לתקן את הליקויים, כדאי מאוד לנסות לברר מי הם הקבלנים ומיהו היזם אשר אחראי על הבנייה. נסו לבדוק חוות דעת קודמות על עבודותיהם, ובמידת האפשר לשוחח עם דיירים אשר גרים בפרויקטים אחרים אשר הם בנו. כך תקבלו תמונת מצב שתאפשר לכם להחליט אם לסמוך על כישוריהם המקצועיים.
 
נגישות תחבורתית 
משבר הדיור בישראל קשור באופן הדוק למשבר התחבורה. הפקקים הנמשכים לאורך עשרות קילומטרים תובעים נסיעה של שעות ארוכות בכל שבוע מהבית אל מקום העבודה. חשוב מאוד שתבדקו את תשתיות התחבורה הציבורית הנוכחיות והמתוכננות בקרבת הנכס, כמו גם את העומס בכבישים באזור. שימו לב, שתשתית תחבורה ציבורית מפותחת יכולה להקפיץ באופן משמעותי את שווי הנכס שרכשתם, ולכן אם מתוכננות עבודות הקמה עתידיות, יתכן ומדובר בהשקעה משתלמת במיוחד. זכרו שגם את שעות הנסיעה היומיות שלכם אל מקום העבודה צריך לקחת בחשבון כאשר חושבים על עלות הנכס, מאחר וזה זמן שהייתם יכולים לנצל לעבודה נוספת או לשהות בחיק המשפחה. 
 
מוסדות חינוך ובריאות
אם תשתית התחבורה הציבורית או פריסת הכבישים מסביב לדירה אינן אידיאליות, עדיין אין זה אומר שעליכם לוותר על הדירה. למעשה, תכנון עירוני חכם באזור הדירה, עשוי להפוך את תשתית התחבורה להרבה פחות משפיעה עליכם ועל שגרת היום שלכם. כאשר אתם רוכשים דירה, נסו לברר מהם מוסדות החינוך הקרובים אליה. דירה קרובה לגן ולבתי ספר מורידה מכם את הצורך בהסעת הילדים בכל יום, וחוסכת זמן רב. קרבה למוסדות בריאות כמו מרפאות או בתי חולים חשובה גם היא מסיבה דומה, ויש לה השפעה על ערכה של הדירה שלכם.