עסקים באינטרנט – זהירות מהונאות

פורסם: כ"ז אייר התשע"ד | | 11:41 ע"י: בבא קמא
הונאה באינטרנט
הונאה באינטרנט צילום: רשות הציבור
בשנים האחרונות מעדיפים רבים לבצע עסקאות שונות באמצעות האינטרנט. זוהי דרך נוחה ובעיקר מהירה לאתר את המוצר או את השירות שבו מעוניינים. אולם, צצים להם לצערנו לא מעט שרלטנים, המנצלים את המצב ובעיקר את הצורך, ומבצעים הונאות אינטרנט, שעולות, בסופו של דבר לא מעט כסף וגם כרוכות בשברון לב. מה חשוב לדעת לפני שמבצעים עסקה באינטרנט וכיצד נמנעים מהונאות כאלו?

הונאות באינטרנט

בכל שנה מתבצעות המוני הונאות באינטרנט שגורמות להפסדים כספיים גבוהים במיוחד, העומדים על מאות מיליוני שקלים. הפיתוי הרב שמופיע באתרים ומציע לרכוש מוצר במחיר זול מאד או לבצע עסקה, שכביכול, משתלמת יותר, מוביל רבים לנצל את הצורך שבכך ולבצע עבירות ברחבי הרשת כולה. יותר ויותר אנשים מבצעים בשנים האחרונות עסקות באינטרנט, שלא כולן באתרים גדולים ומוכרים. במסגרת העסקה הם מוסרים אמצעי תשלום, ומחויבים בהתאם לסכום המדובר. במקרים רבים, ובמיוחד כשלא מכירים את התנהלותה של הרשת או את אתר האינטרנט המדובר, יכולים "ליפול בפח" ולהפסיד סכומי כסף לא קטנים. ברוב המקרים, ובעיקר אם מתנהלים בזהירות, ניתן למנוע זאת ובעיקר למנוע את ההפסד הכספי הגבוה.

כיצד נמנעים מהונאות באינטרנט

אם אתם רוצים לבצע עסקה מסוימת באינטרנט, בין אם מדובר ברכישת מוצר כלשהו או שירות, חשוב שתבדקו כמה נקודות שונות, בטרם אתם מבצעים אותה. ראשית, בדקו מהן אפשרויות התשלום. אתרים רבים בוחרים באפשרות של סליקה בעזרת כרטיסי אשראי. המשמעות לכך שתדרשו למסור את מספר כרטיס האשראי שלכם לצורך החיוב. במקרה זה, ובמיוחד כדי להיות בטוחים שלא מדובר בהונאה, בדקו האם קיים טלפון שדרכו ניתן לבצע את העסקה, ובמקום למסור את מספר כרטיס האשראי דרך האתר. בנוסף, בדקו גם מהם אמצעי ההגנה הקיימים באתר, אמצעים מיוחדים המאפשרים לשמור את כל המידע, לרבות מספר כרטיסי אשראי, באופן בטוח. שנית, ייתכן ותהיה גם אפשרות לשלם באמצעות פייפאל. במקרה זה, במידה ומדובר בהונאה, תוכלו לפנות ישירות לפייפאל ולדרוש לקבל את התשלום חזרה. כלומר, תהיה כתובת שניתן יהיה לפנות אליה במידת הצורך.

בחינת האפשרויות הקיימות

מלבד בדיקת אפשרויות התשלום המוצעות, כדאי לבחון פרמטרים נוספים, חשובים לא פחות. למשל, כדאי לבדוק האם אתר האינטרנט שדרכו אתם מעוניינים לבצע את העסקה דורש מכם כתובת אימייל או מספר טלפון נייד לצורך מסירת קוד מסוים או סיסמא, שבעזרתה תוכלו לבצע את העסקה. בנוסף, חשוב לבדוק גם האם כתובת המשלם, שמופיע בתום ביצוע העסקה, זהה לכתובת המשלוח. במידה ולא, ייתכן ומדובר בהונאה וייתכן ואתם משלמים על מוצר שיגיע בסופו של דבר למישהו אחר או שלא ייצא לכיוונכם. אל תמהרו לבצע עסקה באינטרנט, היו חשדניים, ובמקביל השתדלו לבצע עסקאות באתרים מוכרים וידועים.