איך למנף הלוואות לטובת תיק השקעות?

פורסם: י"ח אדר ב' התשע"ד | | 21:24 ע"י: בבא קמא.
כסף.
כסף. צילום: בבא קמא.
בשנים האחרונות מסחר פרטי נהיה פופולארי ומצאנו לנכון לדבר קצת על היתרונות והחסרונות שבמסחר.

בשנים האחרונות מסחר פרטי (היינו, מסחר על ידיד אנשים פרטיים ולא בתי השקעות או בנקים) נהיה פופולארי ומצאנו לנכון לדבר קצת על היתרונות והחסרונות שבמסחר.

ראשית, תיק השקעות הוא תיק שמכיל נכסים כלכליים (מניות, אגרות חוב, אופציות ונגזרים, מקרקעין ועוד) – ולמה משתמשים ב'תיק' שכזה? ובכן, אחד הרעיונות המרכזיים בכלכלת השקעות אומרת שככל שהסיכון על השקעה גובר כך הפיצוי למשקיע אמור להיות גבוה יותר (בדומה מאוד לדירוג אשראי של יחידים מול בנקים) – תיק השקעות אמור לצמצם את רמת הסיכון שבסך ההשקעות (ובתמורה, גם להוריד את הפיצוי על ההשקעה).
כחלק מהמודל, יש כאלו שירצו להגדיל את הסיכון (ובאמרנו סיכון אנחנו מתכוונים – אבדן הערך של הנכסים) ואלו האחרונים כנראה שיבחרו לעשות את זה באמצעות מינו הלוואות.

מינוף הלוואות - מה זה אומר?

מינוף הלוואות המכונה גם מינוף גבוה או מינוף פיננסי, הינה שיטה שמאפשרת להשקיע מלבד הון עצמי גם סכומי כסף מולווים. בהשקעות אלו, ככל שגובה ההלוואה גדל ביחסו להון העצמי המושקע, עולה מידת המינוף והסיכון. מדידת שיעורי המינוף מבוצעת על ידי חלוקת סכומי ההלוואה בהון העצמי המושקע, כך שהלוואה על 100,000 ₪ עם הון עצמי של 20,000 ₪ תחושב כמינוף של פי 5 עם רווח והפסד תשואה הגדלים בהתאם.

להגדיל את הרווחים אך גם את הסיכון

מינוף השקעות בעזרת הלוואות הינה דרך מקובלת בשוק ההון להגדלה ניכרת של שיעור הרווחים, ורבים מקרב בעלי ההון והפירמות בישראל ובעולם אכן הגדילו את הונם תוך שימוש בשיטה זו. ואולם, כמו תחומים רבים אחרים, על מנת להרוויח יותר יש צורך לקחת סיכונים, וככל שהסיכוי לרווח גדול עולה כך גם הסיכון להפסדים. לכן, כאשר שומעים על פירמה ממונפת, מדובר למעשה בחברה פחות יציבה אך בעלת סיכוי גבוה יותר לרווח. המשמעות היא היישומית היא, שפעולות מינוף השקעות דורשות חישוב של מידת הסיכון אל מול הסיכוי לרווחים.

חשיבותו של ניהול סיכונים במינוף הלוואות

הבסיס למינוף השקעות בעזרת הלוואה הינו ניהול נכון ומקצועי של סיכונים, כלומר להתייחס למסחר בשוק ההון לא רק מבחינת אפשרויות הרווח אלא לסיכוני ההפסד. גישה זו בניהול תיק ההשקעות תגדיר מראש את אחוזי ההפסד עבור כל עסקה, וכך תגביל את גובה ההשקעה לרמת הסיכון שנקבעה. כמו כן, חשוב לפזר נכון את ההשקעות השונות בשוק וכך להקטין באופן משמעותי את מידת הסיכון הכוללת, מכיוון שהשקעה ריכוזית בעסקה אחת מגדילה באופן ניכר את האפשרות שהמשקיע יפסיד את הונו.

אפשריות מינוף של תיק השקעות

מינוף תיק השקעות ניתן ליישם בתחומים רבים ושונים, אך חשוב לדעת שלכל סוג של השקעה ממונפת יש תכונות וסיכונים אופייניים, אותם נחוץ להכיר ולהבין. אפשרויות אלו כוללות מינוף של אופציות PUT ו- CALL עבור מדד המעו"ף, וכן אופציות של מניות. אופציות עבור מניות מתייחסות אל הבורסה של ארה"ב, מה שמעניק מרווח זמן גדול יותר מאופציות מעו"ף. כמו כן, ניתן למנף השקעות מט"ח עם אפשרויות השקעה יותר סולידיות ובטוחות. 

מתי כדאי למנף השקעות ?

מינוף השקעות אמנם אפשרי בכל עת, אך תקופות מועדפות הינן עיתות של פריחה בשווקים הפיננסיים, וכמובן כאשר התשואות המושגות גבוהות מהריבית על ההלוואות. מנגד, בתקופות בהן  אין תנודות בשוק, כשהתשואות נמוכות והריבית הנדרשת גבוה יותר, השקעות המינוף הופכות למורכבות יותר. במיוחד בתקופות אלו חשוב לבצע עסקאות מינוף בעזרת ליווי מקצועי שיבטיח את הצלחתן.

לסיכום, חשוב לזכור שאין ארוחות חינם בשוק ההון והמט"ח וכניסה לתחום צריכה להיות שקולה ואחראית – מינוף תיק השקעות הוא אופציה קיימת אבל כזאת שכורכת בעקבותיה הגדלת הסיכון לאבד את ערך הנכסים כמעט כליל.
מי מכם שבוחר לנסות לסחור – עשו זאת בזהירות ובאחריות.