5 טיפים למניעת צעדים כושלים במסלול ההשקעות

פורסם: י"א אדר ב' התשפ"ב | | 08:34 ע"י: מדור פרסומי
אף השקעה אינה מושלמת
אף השקעה אינה מושלמת צילום: Burak Kebapci
אחד הנושאים המלחיצים ביותר בעולם ההשקעות, בעיקר בקרב משקיעים מתחילים, הוא הפחד להיכשל. זהו פחד טבעי ומוצדק למדי, שכן כישלון בהשקעות מתורגם מיד להפסדים כספיים. בכתבה זו נציג את העקרונות להשקעה מוצלחת, אשר יסייעו לכם להתרחק ככל האפשר מכישלון בניהול תיק ההשקעות שלכם

החשש מפני הפסד

סיפורים על אנשים שהפסידו כספים רבים בשוק ההון נשמעים לא פעם, ומהווים גורם מרתיע בפני רבים מפני כניסה לתחום ההשקעות. החשש להפסיד את הכספים אותם חסכנו בעמלנו הרב הוא בהחלט חשש רציונלי שיש לתת עליו את הדעת. מצד שני, סיפורים אלה לא אמורים למנוע מכם להיכנס לשוק ההון, אלא לדעת לשמור על השקעה נכונה, ההולמת את מידת הסיכון אותו אתם מוכנים ליטול.

בעיית היעדר ידע

החשש של רבים נובע פעמים רבות מהיעדר ידע כיצד נכון לנהל תיק השקעות. ללא ספק, ניהול תיק השקעות הינו עניין הדורש ידע רב, ואין אפשרות לעשות זאת בצורה נכונה ומוצלחת ללא הידע הזה. הידע אודות ניהול תיק ההשקעות שלכם ניתן בחלקו ללימוד עצמי, אולם חלקו מבוסס על ניסיון רב שנצבר עם השנים. הבעיה היא שרכישת ניסיון בעניין זה עלולה להיות כרוכה בהפסדים של כספים רבים. לכן, הטיפ הראשון הוא התייעצות עם מומחים בניהול תיקי השקעות. ייעוץ כזה יכול להיעשות כאשר הניהול עצמו נותר אצלכם, או לחילופין כאשר הניהול עובר לידי המומחה.

שמירה על קור רוח

כשל מרכזי בו נופלים רבים נובע מקוצר רוח. עניין זה עשוי לבוא לידי ביטוי בשני אופנים.

האחד, כאשר אתם מבקשים לרכוש מכשיר פיננסי מסוים תחת לחץ. הרעיון לפיו יש "לקנות היום כי מחר לא יהיה" אינו יכול להתקיים בניהול תיק השקעות מוצלח. השקעה תחת לחץ, גם אם היא, ככל השקעה, טומנת בחובה פוטנציאל לרווח, עלולה להוביל להפסדים גדולים.

ביטוי אחר הוא החשש מפני ירידות בשווקים. רבים מתפתים ונוטים למכור את תיק ההשקעות שלהם כאשר הוא מצוי בהפסד. זוהי טעות נפוצה הגורמת לרבים לאבד את הונם. יש לזכור כי ניסיון העבר מעיד כי בטווח הארוך שוק ההון צומח. כלומר, כאשר אתם משקיעים לטווח ארוך ויש תקופות של  נפילות בשווקים, לא כדאי למהר ולמכור את תיק ההשקעות, ונכון יותר להתמיד בהשקעה.

העריכו את מידת הסיכון הרצויה

כשל מרכזי נוסף הוא חוסר היכולת להעריך את מידת הסיכון אותה אתם מסוגלים לשאת. במצבים בהם השוק מצוי בעליות והרווח האפשרי נראה ברור, רבים שוגים במחשבה כי הם מסוגלים לשאת הפסדים, וזאת אך ורק מפני שהם רואים את מידת הרווח האפשרי. למעשה, כאשר השוק חווה ירידות, הם מגלים כי אין ביכולתם לשאת בהפסד וממהרים למשוך את כספיהם. לכן, היו כנים עם עצמכם באשר למידת הסיכון אותה אתם מסוגלים לשאת, תוך התחשבות כנה ואמיתית במצבים בהם השוק יחווה ירידות.

אין השקעות מושלמות

טיפ נוסף הוא שאף השקעה אינה מושלמת. אין מקום להאמין למי שטוענים שההשקעה אותה הם מציעים לכם נטולת סיכון, בד בבד עם פוטנציאל תשואה גבוהה מאוד.

סיכום

סיכומו של דבר, רבים כושלים באותן הנקודות והמצבים בניהול תיק השקעות. ניהול תיק השקעות מוצלח עובר דרך התייעצות עם מומחים והקשבה לניסיונם, בשמירה על קור רוח והימנעות מקנייה תחת לחץ או מכירה בזמני משבר. מעבר לכך, היו כנים עם עצמכם באשר למידת ההפסד אותו אתם מסוגלים לשאת והימנעו מללכת שבי אחר מי שמבטיחים לכם הבטחות שאינן ריאליות.