לביבות - למה אוכלים אותן בחנוכה?

פורסם: כ' חשון התשפ"ב | | 11:24 ע"י: מדור פרסומי
לביבות בטטה באדיבות השף צרלי פדידה ממסעדת אוליב ליף.
לביבות בטטה באדיבות השף צרלי פדידה ממסעדת אוליב ליף. צילום: יח"צ.
חג החנוכה קרב ובא, וסופגניות ראשונות כבר נראות על מדפי המאפיות והמרכולים. אבל מי שאוהב ריחות של חנוכה ותחושה של בית, מחכה למלכה האמיתית של החג – הלביבה. מטוגנת, זהובה וחמימה.

המנהג של הכנת לביבות בחג החנוכה החל לפני כמה מאות שנים, מתי בדיוק לא לגמרי ידוע, אבל ה"לטקעס" הידועים בשמם האירופי הביאו שמחה וטעם למטבח היהודי במשך שנים רבות. כבר במקרא (ספר שמואל ב' פרק י"ג) נזכרות הלביבות שתמר בת דוד המלך ליבבה לאמנון אחיה, אם כי אז היה זה כנראה מתכון שונה אבל אהוב לא פחות. המאכל הביא גיוון למנהגי החג לצד הדלקת נרות החנוכה ומשחק בסביבונים, אבל גם פעילות משפחתית ולצידה שירים וסיפורים מסורתיים שאותם שרים כבר בגיל הגן. הילדים אומנם נלהבים בהתחלה מהסופגניות המלאות ריבה ולאחרונה גם שלל מילויים אחרים, אבל כשמגיע ריח הטיגון של תפוחי האדמה, כולם מתייצבים. חמה, מלוחה, מתוקה או משודרגת בשלל תוספות – העיקר שהיא תהיה חלק משולחן החג שלכם גם השנה.

מצרך בסיסי

הלביבה המסורתית עשויה ברובה מתפוחי אדמה מגוררים או מרוסקים למחית, ירק שורש הנחשב למוצר בסיסי ואינו יקר, שהיה ניתן להשגה גם בתקופות של רעב ומחסור. למרות המרכיבים המועטים, הלביבה המוכנה היא מאכל משביע שיכול להתאים לכל שעה של היום ולכל יום בשבוע. המאכל הפשוט אך טעים להפליא הוא חלק מהתפריט הקבוע במדינות רבות, והוא מצוי בארוחות בוקר או ערב בשלל צורות. רק לגרר תפוחי אדמה בפומפייה, לערבב ולטגן.

נס פך השמן

מכינים ומלבבים, על שום מה? נהוג לאכול מאכלים המטוגנים בשמן כדי להדגיש את נס פך השמן, אבל לבחירה דווקא בלביבת תפוחי אדמה ייתכן שהיה צורך תזונתי וכלכלי ברור יותר. יש כמה גרסאות של הלביבה המטוגנת, וניתן למצוא אותה מתובלת במלח או בסוכר, אבל הריח הנהדר של הטיגון שלה הופך אותה למאכל שממשיכים להכין גם אחרי תום החג.

שפע של גרסאות וטעמים

המאכל המסורתי של חנוכה הוא למעשה דרך מצוינת להכניס ירקות לתפריט המשפחתי. ואם אמרנו ירקות, מדוע לא להוסיף עוד שלל ירקות מגוררים שייתנו צבע, טעם ומרכיבים תזונתיים למאכל האהוב. כך ניתן להוסיף גם זוקיני, בטטה, גזר וקולרבי כמו גם ירקות נוספים שאוהבים. את הירקות המגוררים מומלץ לסחוט לפני הטיגון כדי שלא יספגו כמות גדולה של שמן וכדי שהלביבות יהיו עמידות יותר ולא יתפרקו במהלך הטיגון. לאחר שמוציאים אותן מהמחבת מומלץ להניח אותן על נייר סופג כדי להסיר את שאריות השמן.

לביבה חמה ומתוקה

לפי השיר הידוע של חג החנוכה, הלביבה החמה דווקא מתוקה, ואין זה מפתיע. לתפוחי אדמה יש יכולת להתחבר גם למאכלים מתוקים ולכן היא יכולה בהחלט להיות עשויה עם סוכר לצד הסופגנייה המתוקה. לתפוחי האדמה המגוררים מוסיפים מתיקות בין שאר המרכיבים, ואפשר להוסיף גם אבקת קינמון. מי שרוצה להכין את המאכל המסורתי עם תוספות מעניינות, אפשר בהחלט להוסיף גם גבינה לבנה ואפילו צימוקים. 

אפשר גם בתנור

לצד הטיגון המסורתי של לביבות תפוחי האדמה, יש כמובן גרסה שאינה כוללת מחבת ושמן, וכפי שהיום מכינים קציצות גם באפייה בתנור, מדוע לא לאפות אותן עם הרבה פחות שמן וקלוריות, אבל גם עם פחות ניחוח המיוחד לחג, שמריץ את כולם להדלקת הנרות בדרך למאכלי החג האהובים. עם זאת, המאכל המוכן יקצור שבחים גם בדרך זו, מלוחות או מתוקות.

מוסיפים תוספות

כפי שהסופגניות מגיעות בשלל תוספות ומילויים, עם קרמים, סוכריות ושוקולד בטעמים חדשניים בכל שנה, גם את הלביבות אפשר לשדרג באופן ההכנה או בתוספות לאחר ההכנה. יש לא מעט אנשים שהמאכל החגיגי כולל לצד הקציצה או מעליה גם שמנת חמוצה ובצל ירוק קצוץ. זו כבר מנה מפוארת ועתירת טעמים שמשדרגת את החג. אם מדובר בגרסה המתוקה הכוללת סוכר, אפשר כמובן לפזר אבקת סוכר, לטפטף מעט דבש, ריבה או סילאן מעל והינה קינוח טעים, חגיגי, מיוחד ומשודרג שיכול ללא כל קושי להתחרות בסופגניות. אם יש ילדים קטנים שמתעקשים על מעט צבע בקינוח שלהם, אפשר לפזר מעל הציפוי גם סוכריות צבעוניות או שוקולד צ'יפס לבן או חום לפי בחירה.