שנהיה לראש ולא לזנב - סימנים לשולחן החג

פורסם: כ"ח אלול התשס"ט | | 10:52 ע"י: מערכת בבא קמא
מסימני החג - צימעס.
מסימני החג - צימעס. צילום: גילה ברנד cc-by-sa

מה נוהגים לומר לפני אכילת הדגים? ומהי בדיוק הברכה שנהוגה כשאוכלים ראש של דג? אתר בבא קמא מאכל לכם שנה טובה ומציע לכם להוריד מהאתר קבצים שעיזרו לכם לחדש את השנה.

בליל ראש השנה, בסעודת החג, נהוג להניח על השולחן החגיגי מיני מאכלים מיוחדים המסמנים את תחילתה של השנה ומייצגים את האיחולים הטובים שנרצה לאכל לנו ולמשפחתנו לכבוד השנה הבאה עלינו לטובה. בין המאכלים, נהוג לאכול תפוח בדבש על מנת שתהיה לנו שנה טובה ומתוקה, ראש של דג או כבש, כדי שנהיה לראש ולא לזנב, סלק בשביל שיסתלקו שונאינו ועוד.

ריכזנו בקובץ אחד נוח להדפסה את הברכות שנהוג לומר לפני אכילת המאכלים המיוחדים לחג כדי שיהיה נוח ופשוט לברך את הברכות:
סימני ראש השנה

בערב ראש השנה נוהגים להתיר את הנדרים שנדרנו בשנה שעברה. לאחר תפילת שחרית נוהגים להושיב שלשה אנשים, שהם כשלושה דייני בית דין, ולהתיר בפניהם את הנדרים. רכזנו את הנוסח בגרסה להדפסה: סדר התרת נדרים


מנהג התשליך נהוג בקהילות האשכנזים והספרדים (אם כי לא באותו היום). השנה משום שראש השנה חל בשבת, מנהג התשליך יתקיים ביום ב' של ראש השנה. כדי שלא תצטרכו ללכת למקור המים הרחוק ולטלטל עמכם את המחזור, תוכלו להדפיס את סדר התשליך ולשאת אותו עמכם בקלות:
סדר תשליך - אשכנזים
סדר תשליך - ספרדים

השנה ראש השנה חל בערב שבת. על הרוצים להכין מיני מאכלים מיו"ט לשבת יש לערוך "עירוב תבשילין" (הורידו והדפיסו את הקובץ).

תפילה מיוחדת שחיבר הרש"ש זצ"ל, נהוג לאמרה בתקופת הימים הנוראים. תוכלו להדפיסה כדי שתהיה עמכם תמיד בימים אלו.


לגבאי בתי הכנסת רכזנו בקובץ מיוחד את רשימת כל העליות וכיבודי פתיחת הארון כל שיהיה ניתן להגיש לכל מתפלל פתק ובו הכיבוד הרצוי מבלי לדבר בשעת התפילה.

ונסיים בברכת כתיבה וחתימה טובה לכל גולשי האתר ולכל בית ישראל בארץ ישראל ובתפוצות.