לכבוד ט"ו בשבט: מחדשים את תפילת ה'נוטע'

פורסם: י"ג שבט התשע"ד | | 13:04 ע"י: מערכת בבא קמא
נטיעות קק
נטיעות קק"ל ביער מודיעין. צילום: באדיבות קק"ל.
יוזמה משותפת ל'איחוד בתי הכנסת' ולקרן קימת לישראל לחידוש אמירת תפילת 'הנוטע' תבוא בט"ו בשבט הקרוב לידי ביטוי, ברוב עם, במסגרת טקסי נטיעות שיתקיימו ברחבי הארץ

את תפילת ה'נוטע' חיבר בזמנו הראשון לציון הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל זצ"ל, במהלך כהונתו כרב ראשי לישראל. התפילה התקבלה ונאמרה בעת נטיעת העצים ביערות קרן קימת לישראל בכלל, ובט"ו בשבט- ראש השנה לאילנות- בפרט. לפני כשנתיים נענה הרב שאר ישוב כהן ו'עדכן' את נוסח התפילה כך שתתאים לזמננו.

יו
יו"ר קק"ל אפי שטנצלר בנטיעות ביער קק"ל במודיעין. צילום: באדיבות קק"ל.

יו"ר קק"ל אפי שטנצלר ברך על היוזמה ואמר :"אני מצטרף לתפילת הנוטע שחיברו הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל זצ"ל והרב שאר ישוב כהן שליט"א. התפילה מבטאת היטב את הערכים הציוניים והאקולוגיים של נטיעת עצים על אדמת הלאום".

בשנה שעברה התעוררה שאלה הלכתית, האם ניתן להתפלל את תפילת ה'נוטע' גם בנטיעת עצים וירטואלית. את השאלה העביר אליעזר שפר, יו"ר איחוד בתי הכנסת בישראל ובתפוצות, לרבנות הראשית לישראל, בעקבות מיזם ה'יער החברתי הראשון בעולם' שהקימה קרן קימת לישראל באינטרנט. הרבנות פסקה אז כי "גם מי שנוטע עץ באמצעות האינטרנט יכול לברך את תפילת ה'נוטע'".

ה'יער החברתי' הוא יער וירטואלי בו גולשים מכל רחבי העולם נטעו 'נטיעות אינטרנטיות'. לאחר מכן, יערני קק"ל יטעו את העצים בשטח ביערות קק"ל ברחבי הארץ. מאז יצא המיזם לדרך, עשרות אלפי גולשים כבר נטעו 'עצים וירטואלים'.

"באופן עקרוני, בודאי ראוי יותר לכל אדם לעסוק בנטיעת הארץ בעצמו, אולם מי שאין באפשרותו לעשות כן, ייטיב לעשות אם לכל הפחות ישתתף בכך דרך האינטרנט, ואף בכך יש לו חלק בתוצאה של בניין הארץ הנעשית באמצעותו. לכן, גם מי שנוטע עץ באמצעות האינטרנט רשאי וצריך לומר את תפילת הנוטע ובכך להראות את אמונתו האיתנה בצור ישראל וגואלו, וביישוב ארץ ישראל", נכתב בפסיקת הרבנות הראשית.