פרס של מליון דולר הוענק על ידי עמותת טכנולוגיות מוח לישראל

פורסם: י"א חשון התשע"ד | | 22:26 ע"י: מערכת בבא קמא
הנשיא פרס עם הזוכים.
הנשיא פרס עם הזוכים. צילום: חן גלילי.
ד"ר ג'ון דונהיו וד"ר ארטו נורמיקו, מאוניברסיטת בראון הם הזוכים בתחרות BRAIN הבינלאומית בפרס ע"ס 1 מיליון דולר של עמותת טכנולוגיות מוח לישראל

במעמד נשיא המדינה שמעון פרס, זוכה פרס נובל פרופ' ברט סקמן וד"ר רפי גידרון, מנכ"ל עמותת טכנולוגיות מוח לישראל (IBT) מכריזה היום עמותת טכנולוגיות מוח לישראל על זכייתם של ד"ר ג'ון דונהיו (Donoghue) וד"ר ארטו נורמיקו (Nurmikko) מאוניברסיטת בראון וצוות BrainGate - בתחרות BRAIN הבינלאומית והראשונה מסוגה, שמטרתה לטפח את המחקר והפיתוח בתחום טכנולוגיות המוח.

לד"ר ג'ון דונהיו הוענק פרס בהיקף של 1 מיליון דולר, ע"ש הקרן להנצחת משה מירילשוילי, על פיתוח והדגמה של ממשק מוחי המאפשר לאנשים עם שיתוק לתקשר ולשלוט במחשבים ובזרועות רובוטית באמצעות המוח, על מנת לשחזר תפקוד שנעשה באמצעות הזרוע והיד. 

צוות המחקר והפיתוח של ד"ר ג'ון דונהיו, פועל באוניברסיטת בראון תוך שיתוף פעולה עם ביה"ח הכללי מסצ'וסטס, המרכז הרפואי של המחלקה לענייני יוצאי צבא בפרובידנס, רוד אילנד, אונ' קייס ווסטרן ריזרב ואונ' סטנפורד. אמש הציג ד"ר דונהיו בפני חבר השופטים, את השימושים האנושיים הראשונים בסנסור עצבי מושתל ומערכת ממשק עצבי לשליטה בזרועות רובוטיות ופרוסתטיות במרחב תלת מימדי, באשה המשותקת בשלוש גפיים, אשר הצליחה לשתות בכוחות עצמה מבקבוק קפה כ-15 שנים לאחר שלקתה בשבץ.

מחקרו של ד"ר דונהיו, שבעבר הביא לשליטה העצבית האנושית הראשונה בסמן מחשב, מאפשר הבנה חדשה של תפקוד המוח האנושי ופיתוח של פלטפורמה נוירו-טכנולוגית חדשנית ומושתלת במלואה המסוגלת להעביר באופן אלחוטי אותות עצביים רבים מסוגי סנסורים שונים לשימוש בממשק מוח מחשב, שליטה אפילפטית ויישומי נוירו-מודולציה.

לדברי ד"ר דונהיו, הזוכה במקום הראשון: "הסיבה הטובה ביותר להששתפות בכנס, מלבד הזכייה בפרס BRAIN כמובן, היא הזכות שקיבלתי להקשיב לדבריו של נשיא המדינה שלכם, מר שמעון פרס. יש לכם נשיא יוצא דופן ותרומתו למחקר המוח ולקידום תחום הנוירוטק היא יוצאת מגדר הרגיל".

1.	ד
1. ד"ר רפי גידרון, יו"ר ומייסד עמותת טכנולוגיות מוח לישראל, ד"ר מיכאל מירלשווילי, מייסד הקרן להנצחת משה מירילשוילי, ג'ון דונהיו וארטו נורמיקו, זוכי פרס BRAIN ע"ס 1 מיליון דולר עם נשיא המדינה, מר שמעון פרס צילום: חן גלילי.

לדברי נשיא המדינה, מר שמעון פרס: "החברות הישראליות מוכיחות עצמן באקזיטים - ישראל יכולה להיות סטארט אפ ניישן גם בתחום חקר המוח הבינלאומי. צריך לתת למוח הישראלי הזדמנות לפרוח, להמציא ולהתפתח ואני בטוח כי נראה הישגים רבי משמעות בעתיד הקרוב. כבר היום אנו מבינים דברים על המוח שלא ידענו בעבר, אך באמצעות מחקר מתקדם נוכל להגביר את איכות החיים, להתגבר על מחלות ולמנוע סבל רב בעולם. יש היום מאמץ עולמי נרחב בתחום חקר המוח, טובי האוניברסיטאות ומוסדות המחקר- ואני מברך על כך".

לזוכים בתחרות BRAIN אמר הנשיא: זהו כבוד גדול להעניק לכם את  הפרס הזה. השקעת עבודה רבה ומשמעותית מאוד. אישית אני נרגש שכן לפני מספר שנים התחלנו עם הננו-טכנולוגיה וישראל הפכה למעצמה עולמית, עתה עלינו להוביל גם בחקר המוח".לדברי רפי גידרון, יו"ר ומייסד עמותת טכנולוגיות מוח לישראל: "תעשיית הבריינטק, בדומה לתעשיית ההיטק, היא תעשייה חוצת גבולות. העמותה נוסדה על מנת להפוך את ישראל ל"האב" מוביל בתחום טכנולוגיות המוח.  מדובר במאמץ גלובלי וראינו זאת במועמדויות לתחרות - למעלה מ-70 פרויקטים הוגשו מ-11 מדינות ברחבי עולם. שמחנו גם שחמישה מתוך 10 הפרויקטים שהגיעו לשלב הגמר היו ישראליים, הישג מרשים לכל הדעות. אין לי ספק שישראל תהפוך לחוד החנית בפיתוח טכנולוגיות המוח".