מטפלת, משפחתון או מעון - מה תבחרו עבור ילדכם?

פורסם: ד' אב התשפ"א | | 13:58 ע"י: מדור פרסומי. בחסות לאומי.
מטפלת או מעון?
מטפלת או מעון? צילום: pexels.com
כשחופשת הלידה נגמרת ומגיע הרגע שבו צריך לבחור מסגרת לתינוק, מתחילות גם ההתלבטויות - מה יהיה הכי טוב עבורו, מה יהיה נכון לכיס שלכם ואיפה כל המשפחה תרגיש בנוח. במאמר הבא נשווה בין האפשרויות הבולטות ונציג את היתרונות והחסרונות של כל אחת מהן
לפי דוח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בשנת 2018 היו בישראל כ-1.07 מיליון ילדים עד גיל 6 ובהם כ-548 אלף תינוקות ופעוטות עד גיל 3. בנוסף, מספר התינוקות שנולדים בכל שנה גדל בהתמדה עם עלייה של 35% לעומת שנת 2000. עם זאת, במשך השנים שהו במסגרות מפוקחות רק פחות מ-25% מכלל התינוקות והפעוטות עד גיל 3. 
הנתונים לעיל לא מפתיעים הורים שהרגע סיימו את חופשת הלידה שלהם. מהרגע שבו "החופשה" נגמרת, צריך לבחור מסגרת לתינוק – אבל אז גם מתחילות ההתלבטויות. אז בגלל שכולנו רוצים את הכי טוב לילדים שלנו אבל אף אחד מאיתנו לא יכול לקבל התחייבות לבחירה מושלמת, רבים בוחרים שלא לבחור. 
הפתרון הוא להכין שיעורי בית ולהשוות בין המסגרות השונות מתוך ראייה מושכלת של המציאות. אם עושים את זה, רואים שיש כמה שיקולים שיכולים להטות את הכף ורלוונטיים בעיקר להשוואה בין מטפלת, משפחתון ומעון:
 
1. מטפלת: אישי אבל יקר
מטפלת היא הפתרון האידיאלי עבור הורים שחשוב להם שהתינוק יקבל יחס אישי. אם ההורים מבינים שגם ליחס אישי ולשהות עם מטפלת בלבד יש חסרונות, זהו שיקול מכריע. למעשה, אף אפשרות לא קרובה אפילו ליחס האישי שאותו מטפלת יכולה להעניק לפעוט בן יומו.
החיסרון של העסקת מטפלת הוא כלכלי. במידה והשיקול הכלכלי קריטי, כמו למשל רגע אחרי לקיחת משכנתא והתחייבות ארוכת טווח, יכול להיות שלהורים לא תהיה ברירה אלא לוותר על התענוג. בנוסף, צריך להביא בחשבון תהליך ארוך של הכנת שיעורי בית. 
בסופו של דבר, אף אחד לא ממש מפקח על המטפלת וקשה לדעת מה היא עושה כאשר רק הילד נמצא לידה. לכן, צריך לבחור מטפלת מנוסה עם המלצות בלבד ולא לדלג על פיילוט קצר של כמה ימים בנוכחות אחד ההורים. 
 
2. משפחתון: חברתי אבל לא מפוקח
משפחתון יכול להיות פתרון ביניים קלאסי. פה, מרוויחים מצד אחד את הקשרים החברתיים שאותם התינוק מפתח עם בני הגיל שלו. לפי רוב המחקרים המודרניים, התפתחות קבוצתית כזו קריטית עבור היכולות המוטוריות, הרגשיות והקוגניטיביות של הילד. מעבר לכך, הרשמה לפעוטון או גן פרטי אמנם יקרה יותר מאשר גן עירייה, אבל זולה משמעותית ביחס להעסקת מטפלת.
החיסרון הוא שהפעוטונים לגיל הרך עדיין לא מפוקחים. למרות שגם בכנסת מבינים את הצורך בהסדרה מחודשת של תחום הפיקוח על מסגרות לפעוטות ועל אף שכבר ב-2018 עבר חוק הפיקוח הרלוונטי, התקנות לא בהכרח מיושמות ויש המון פעוטונים שפועלים בלי אף רגולציה. 
 
3. מעון: נגיש אבל צפוף
עוד אפשרות שרלוונטית לחלק מהמשפחות שעומדות בקריטריונים של העירייה היא הרשמה למעון. כאן היתרון המשמעותי הוא נגישות גבוהה, בעיקר אם גרים באותה עיר ורוצים לחסוך זמן יקר ערך על עמידה בפקקים והגעה למקום. 
מנגד, החיסרון הוא שברוב המעונים מגיעים לרף המקסימאלי של מספר ילדים ביחס למספר אנשי צוות. אבל גם פה, ביקור קצר במעון אמור לשפוך אור על מידת ההתאמה שלו לצרכי התינוק והמשפחה. בנוסף, יש מקום לאסוף המלצות מצד חברים, קרובים, שכנים ובני משפחה ובמידת הצורך להיעזר במידע מהאינטרנט. 
 
כתבה זו אינה מהווה הצעה או התחייבות למתן הלוואה. אישור כל הלוואה, סכומה ותנאיה נתונים לשיקול דעתו הבלעדי של הבנק. אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית פיגורים והליכי הוצאה לפועל.