ספר חדש: ביריה שלנו

פורסם: כ"ו אדר התשע"ג | | 08:57 ע"י: מערכת בבא קמא
ביריה שלנו.
ביריה שלנו. צילום: עטיפת הספר.
סיפור הקמת הקיבוץ הדתי של בני עקיבא. ספרו של ד"ר נחום ברוכי, לשעבר מזכ"ל תנועת הקיבוץ הדתי, מתאר את המאבק העיקש על ביריה מול הבריטים ובמלחמת העצמאות.

"ביריה שלנו", ספרו החדש של ד"ר נחום ברוכי, מזכ"ל הקיבוץ הדתי לשעבר, מגולל את סיפורו של המאבק העיקש על ביריה שבגליל העליון מול הבריטים ובמלחמת העצמאות.

מצודת ביריה הוקמה בשנת 1945 על ידי המחלקה הדתית של הפלמ"ח כמצפה התיישבותי. החברים עסקו בעבודה, אימונים, משימות תצפית וסיוע להעפלה של יהודים שהגיעו מלבנון וסוריה. באחד הלילות, בעקבות תקרית אש, ערכו הבריטים חיפוש יסודי במצודת ביריה ומצאו סליקים ובהם נשק רב ומסמכים שהעידו על פעילות נרחבת של ארגון ההגנה. כל חברי ביריה הושלכו לכלא ובמצודה התמקמו החיילים הבריטים.

הנהגת היישוב היהודי לא יכלה להשלים עם מצב של כיבוש יישוב שלם על ידי הצבא הבריטי, והחליטה להאבק על הנקודה כדי שההשתלטות הבריטית לא תהווה תקדים. הוחלט לנצל את עליית ההמונים המסורתית לתל חי ביום י"א באדר. 3,000 איש מכל הארץ התכנסו בעמק החולה, צוידו בכלי עבודה וחומרי בניין ועלו בארבעה טורים, בליל גשם וסערה, במעלה התלול במבצע שזכה לשם "הגידם", על שם יוסף טרומפלדור. עם שחר הם הקימו מחדש את ביריה, סמוך למצודה הכבושה.

הצבא הבריטי לא ויתר ויצא במלוא כוחו לפנות את המעפילים, ששכבו על האדמה הקפואה, נאחזו זה בזה וסרבו לזוז ממקומם. המאבק נמשך ונמשך, כאשר מעפילים נוספים ממשיכים לעלות כדי לשוב ולבנות את הנקודה. לאחר שעות ויתרו הבריטים והתירו לקבוצה קטנה להישאר במאהל הרעוע. בני עקיבא אימצה את הישוב, צירפה אותו לתנועת הקיבוץ הדתי, והפנתה אליו גרעיני התיישבות, שאחד מהם החזיק במצודה במלחמת העצמאות בתנאי מצור קשים מאוד.

ביריה שלנו.
ביריה שלנו. צילום: עטיפת הספר.

עם הקמת המדינה הסתיים תפקידה הביטחוני של ביריה. בסביבה לא נמצאו אדמות ראויות לחקלאות ולכן עברו חברי קבוצת ביריה לקיבוץ עין צורים והמצודה הפכה למרכז היערנות של הקק"ל.

מזכ"ל הקיבוץ הדתי, נחמיה רפל, אמר שהוצאת הספר היא צעד נוסף בתיעוד חלקם ההיסטורי של המתיישבים והלוחמים הדתיים בקרב על ארץ ישראל: "הנחישות של אנשי ביריה והאמונה בצדקת הדרך מהווים עבורנו מגדלור שלאורו אנו ממשיכים לחנך את ילדינו ליישב את ארץ ישראל. הפעילות החינוכית של בני עקיבא, המעלה לביריה כל שנה אלפי חניכים העושים את דרכם אל המצודה במסע לילי המשחזר את המאבק מימי הקמת המדינה, תמצא בספר החדש את הבסיס ההיסטורי והעובדתי."

הספר "ביריה שלנו" יצא לאור על ידי המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל שיזמה את שיקומה יחד עם הקרן הקיימת לישראל ומנהלת כיום את האתר ואת המוזיאון המצוי במצודה. מהמצודה מוביל כיום שביל "בעקבות לוחמים" עד למצודת צפת והצועדים לאורכו מתוודעים לסיפור העלייה לביריה.

ניתן להזמין את הספר במזכירות תנועת הקיבוץ הדתי: mazkira1@kdati.org.il