כתבי עת - בהישג ידכם

פורסם: י"ז אלול התשע"ז | | 00:15 ע"י: בבא קמא
כתבי עת בהישג ידכם
כתבי עת בהישג ידכם צילום: pixabay
התקופה שבה נאלצנו לחפש כתבי עת ישנים בספריות שונות ולהפעיל קשרים כדי להשיג עיתון יחיד ומיוחד הסתיימה. היום הכל נמצא במרחק לחיצה על הכפתור ויש לזה יתרונות גם עבורכם

לכתבי עת יש חשיבות מיוחדת עבור מי שרוצה לעקוב אחר החברה והתרבות בתקופות שונות של ההיסטוריה. בניגוד לעיתון רגיל שאחראי על ההיבט האקטואלי, בכתבי עת יש ממד פרשני ואישי שמעניק פרספקטיבה ייחודית ונדירה. במילים אחרות, כתב העת הוא עיתון שאינו חדשותי ולכן לרוב הוא מוקדש לתחום עניין מסוים וספציפי. זה מאפשר לכותביו להרחיב את היריעה עבור קהל הקוראים ולהציע גישה מרעננת.
הבעיה היא שכיום כבר לא יוצאים הרבה כתבי עת לאור ועד לפני מספר שנים נאלצו חובבי הז'אנר לכתת רגליהם בין הספריות השונות על מנת להשיג אותם. כמו כן, כתבי עת נדירים נותרו בבעלותם של גופים פרטיים והיה צריך להפעיל קשרים כדי לראות אותם מקרוב. למזלנו, התקופה הזו הסתיימה.

כל כתבי העת במקום אחד

אתר האינטרנט של "הספרייה הלאומית" הוא דוגמא מצוינת למהפכה שעברה על תחום כתבי העת בפרט והעיתונות בכלל. בזכות אתר אינטרנט נגיש, מושקע וזמין אפשר למצוא מגוון עצום של כתבי עת מיתולוגיים ומעל 5 מיליון פריטי תוכן שונים. האתר מחולק בצורה נוחה לקטגוריות של אוספים וארכיונים, קטלוגים ומאגרים וספרייה דיגיטלית ויש גם התמקדות בנושאים כמו חינוך ומוזיקה.
הספרייה הלאומית עצמה נמצאת בגבעת רם בירושלים אבל ממש לא חייבים לצאת מהבית כדי להתרשם ממה שיש לה להציע. אין צורך בהרשמה לאתר על מנת לקרוא כתבי עת ישנים ויש מנוע חיפוש אינטואיטיבי ופשוט עבור גולשים בכל הגילאים. בנוסף, קיימת אפשרות הרשמה לניוזלטר של הספרייה כדי לקבל מידע על אירועים, כתבות ותוכן איכותי ישירות למייל האישי.

מה עושים עם זה?

מי שעוד לא גילה את העולם המופלא של כתבי העת יכול להיכנס לאתר האינטרנט של הספרייה הלאומית ולהשתמש בו למגוון רחב של צרכים פרקטיים. ראשית, כתבי העת משמשים סטודנטים בכתיבת עבודות אקדמיות וניתן לקרוא את המאמרים המופיעים בהם לביסוס טענות, העשרות, תזות ותיאוריות. השימוש האקדמי במקורות מידע מן הסוג הזה נחשב איכותי ויעיל והוא מסייע בעיקר לסטודנטים שמתמקדים בתחומי עניין מסוימים.
שנית, בעזרת המאגר המקוון של כתבי העת ניתן להעשיר את הידע הפרטי. לא חייבים לחכות לתחילת הלימודים באוניברסיטה בשביל לעשות זאת ואפשר לבצע מחקר אקדמי בלי שום מחויבות. במקביל, המאגר מתאים למי שמוצא את עצמו מתעניין בתולדות המדינה, רוצה לראות מה חשבו פרשנים בתחילת המאה ה-20 או לא מוכן להסתפק בעיתונות הרגילה.
לסיכום, מסתבר שכתבי העת כאן כדי להישאר והגישה הנוחה אליהם היא אחת הסיבות העיקריות לכך. לכתבי העת יש ערך מוסף וכדאי לנצל אותו.