כך נשמור על היקר לנו

פורסם: כ"א שבט התשע"ו | | 09:48 ע"י: מדור פרסומי
פרפרים בכל מיני צבעים.
פרפרים בכל מיני צבעים. צילום: בבא קמא.
מנהגי היהדות מעניקים ארגז כלים מעשי להגנה על המשפחה והיקרים לנו ביותר. החל משכנות טובה ועד שמירה על הבריאות, הנה כמה רעיונות שיכולים לעזור לראות את הדברים בפרופורציות הנכונות

אחת הסיבות העיקריות ליכולת ההישרדות המדהימה של היהדות קשורה לאופן בו היא מעניקה עצות מעשיות. בניגוד למה שנהוג לחשוב, לא צריכים להיות רבנים מלומדים על מנת להשתמש בארגז הכלים של היהדות. יש מגוון רחב של רעיונות שאותם ניתן לאמץ באופן יום יומי כדי להגן על המשפחה, החברים והקרובים לנו ביותר. הדבר היחיד שצריך לעשות הוא לשמור על עירנות ולהציב סדר עדיפויות ברור.
הפתגם "ואהבת לרעך כמוך" הוא הדוגמא הטובה ביותר להיבט המעשי של המנהגים היהודיים. בפתגם הזה מבקשים מאיתנו לא רק לשמור על עצמנו, אלא גם להבין כיצד מה שאנחנו עושים משפיע על האחר. הפתגם מייצג את הראייה המערכתית של היהדות ואת הקשר בין הדברים שחשובים לנו. במילים אחרות, אם נאהב את קרובינו כמו שאנחנו אוהבים את עצמנו, נוכל למנוע מהם וגם מאיתנו עוגמת נפש או סבל מיותר.

שמירה על קשרים עם המשפחה והשכנים

המנהגים היהודיים מעודדים אותנו לשמור על קשר עם בני המשפחה והשכנים. אפשר לראות את זה בפתגם "סוף מעשה במחשבה תחילה", או בצורה בולטת יותר בשאלה הרטורית "איזהו גיבור? מי שעושה שונאו אוהבו". למרות הקושי בשמירה על מערכת יחסים חיובית, התורה אוסרת להלבין בני חברנו ברבים.
היהדות יודעת כיצד להביע במעשים את הרעיונות העקרוניים הנשגבים ביותר של התרבות המערבית. הפתגם "אל תהיה חכם במילים, היה חכם במעשים" הוא דוגמא לכך, כאשר לצידו כדאי לציין את ההיבט הערכי של הפתגם "קודם כל תקן את דרכך, ואחר כך את זו של זולתך".

מה משמעות הפתגם "אלוקים עוזר למי שעוזר לעצמו"?

בניגוד למה שנהוג לחשוב, היהדות לא משאירה הרבה דברים ליד הגורל. אלוקים מעניק לכל אדם יהודי אחריות אישית ומצפה ממנו לעזור לעצמו. הפתגם "אלוקים עוזר למי שעוזר לעצמו" הוא ביטוי נוסף לקשר הייחודי בין האדם למקום. בקשר הזה יש לאדם תפקיד אקטיבי, כי רק בצורה כזו הוא יכול לממש את הייעוד שלו ולמלא אחר מצוות הקדוש ברוך הוא.
את החשיבות של הגנה על היקר לנו ביותר אפשר לראות גם בפתגם "נשמרתם לנפשותיכם". בפתגם הזה אלוקים מעודד אותנו למצוא גיבוי למקרה של צורה, כמו למשל באמצעות פוליסת ביטוח. חברת AIG מאפשרת לציבור הדתי לקיים את הפתגם הזה וליהנות מכיסוי מלא. היהודי צריך לשמור על נשמתו הקדושה ולהשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותו. אמצעים אלו קיימים לא רק בשבתות, חגים ומועדים, אלא גם ואולי אפילו בעיקר בימי החול. כאן נמדדת המסירות לבורא והמחויבות לשלומם של הקרובים לנו ביותר.