ספר חדש: לדעת תורה

פורסם: ד' אדר ב' התשע"ד | | 15:12 ע"י: מערכת בבא קמא
לדעת תורה.
לדעת תורה. צילום: עטיפת הספר.
ספר חדש מביא מחשבות ותובנות חדשות על פשט פרשיות השבוע

ספרו החדש של ד"ר חמיאל על פרשיות השבוע מכוון אל הקהל החילוני והדתי לאומי, המתעניין להעמיק את הידע שלו בפרשיות החומש.  ספרו נוקט בגישה של "פרשנות פופולארית" לפרשות התנ"ך. בספר, ריכז ד"ר חמיאל את 100 הפרשנים המובילים ביותר, פרשני פרט (לא מיסטיקנים, לא פילוסופים). הספר הוא פרשנות הפרשיות מנקודת מבט של חוקר מודרני מאמין ושומר מצוות. הוא עוסק, ללא חשש, במתח העולה בין משמעותה המקורית והראשנית של התורה כפי שעולה מן המחקר לבין משמעותה האמונית וההלכתית.

לדברי ד"ר חמיאל, "פרשנות ודרשנות על פרשיות השבוע היו פופולריות בכל הדורות. כל בר-אוריין, כל יודע ספר, קורא את התורה כפי זמנו, מקומו ונטיותיו, וכל הקריאות כשרות וראויות בבחינת שבעים פנים לתורה. אשר לי, אינני חוקר מקרא; תחום התמחותי הוא מחשבת ישראל, על-כן אין הספר הזה משקף מחקר אקדמי, אלא כתיבה אישית, במגמה לחשוף את המשמעות שאליה כוּונו הטקסטים של התורה בהיכָּתבם, וזאת באספקלריה של חוקר מודרני המאמין בקדושת התורה והינו שומר מצוות.

לדעת תורה מאת אפרים חמיאל. פרשנות פשט על פרשיות השבוע.
לדעת תורה מאת אפרים חמיאל. פרשנות פשט על פרשיות השבוע. צילום: עטיפת הספר.

לשם כך נקטתי את דרך הפשט בפרשנות – קריאה פרשנית ראשונית (על דרך הביאור) ורעיונית של הטקסט, קריאה המנסה להימנע ככל האפשר מהבנה ספקולטיבית, תהא זו מיסטית-קבלית, פילוסופית-איזוטרית, או מדרשית. הבָנות כאלו אינן מייצגות, לדעתי, את משמעות הטקסט אלא את המשמעות שהדרשן מנסה להעביר במודע לשומע ולקורא".

ד"ר אפי חמיאל הוא בנקאי וכלכלן במקצועו. מאז פרישתו המוקדמת מבנק לאומי הוא חוקר ומלמד מחשבת ישראל של העת החדשה באוניברסיטה העברית בירושלים. עבודת הדוקטור שלו עובדה לספר שיצא לאור בתשע"א בהוצאת כרמל תחת הכותר: "הדרך הממוצעת" ראשית צמיחת הדתיות המודרנית.

עבודת המחקר הזו חייבה אותו להבין לעומק את הפרשנות המודרנית לתורה של רש"ר הירש ושד"ל, ויצרה אצלו את הדחף להביא את משנתם ופרשנותם לידיעת הציבור. יחד עם זאת נוכח לדעת כי לשון המקרא נעשית יותר ויותר זרה ומרוחקת מהעברית המדוברת, ולפיכך קשה להבנה ללומד מן השורה, עובדה שהמריצה אותו לנסות ולהעביר לקורא זה בשפה מדוברת ומתומצתת את כוונת המקרא, החפה ככל האפשר מספקולציות מיסטיות ופילוסופיות ומפרשנות מדרשית. מטרתו לדרבן את הלומד לקרא מן המקור, ולנסות להעמיק בטקסט ובפרשנים אליהם הוא מפנה בהערות לאורך הספר. הפניות אלו הן בעיקר לפרשנות שהועדפה על ידו, אך גם לאפשרויות ראויות אחרות, ולעיתים גם השוואות לפרשנות אותה דחה. עיון מעמיק בגוף הספר ובהפניות אלו יאפשר לקורא וללומד לקבל ראייה רחבה למדי של מובנו הפשוט של הכתוב, ושל ההשקפה המקראית ופרשנותה על הנושא המעניין אותו או שהוא מתקשה בו בתוך הפרשה. לימוד כזה יאפשר לקורא להכין שעור או דבר תורה המתאים לקהל שלו.


את הספר ניתן לרכוש בגרסה דיגיטלית או בגרסה מודפסת (כריכה קשה או רכה), במשלוח לכל העולם באתר מנדלי