הודות לרשתות החברתיות איבדנו את הזכות להיות אנונימיים

פורסם: ד' תמוז התשע"ג | | 07:20 ע"י: מערכת בבא קמא
מימין: יו
מימין: יו"ר עמותת אשנב עם ליאור צורף ועו"ד יונתן קלינגר. צילום: גידי לויתן.
כנס הקיץ של עמותת אשנב עסק בנושא האינטרנט של מחר, אובדן הפרטיות ההולך וגדל ככל שרבים שימושינו ברשת, וחשיפתנו בהיבטים רבים ושונים לעיני כל.

השימוש המואץ ברשת, הרשתות החברתיות והשימוש בסמארטפונים שינה לחלוטין את חיינו ולמעשה הרשת גרמה לכך שאיבדנו את ערך הפרטיות. איבדנו את הזכות להיות אנונימי ואין לנו כגולשים פעילים כל שליטה על המרחב הפרטי שלנו ברשת. הכל גלוי, זמין ופרוש לעיני כל. אח גדול, כבר אמרנו?

התפתחות מואצת זו מאתגרת את העוסקים בשימוש בממשקים החברתיים ברשת האינטרנט, השימוש הנבון בהם, ומציבה רף חדש של סיכונים שיש ללמוד כיצד להיזהר מהן, ואלו בדיוק התחומים בהם פועלת העמותה ההתנדבותית "אשנב" ("אנשים למען שימוש נבון באינטרנט") ואותם הציגה בכנס השנתי ה-14 שנערך השבוע.

ברוך הינוך, יו"ר עמותת אשנב שסקר את פעילות העמותה להגברת המודעות של הציבור הרחב לסיכויים הרבים בצד הסיכונים הכבדים משימוש לא נבון ברשת.
נילי שטיינפלד, מנהלת אקדמית המכון לחקר מדיה חדשה, פוליטיקה וחברה במרכז האוניברסיטאי באריאל, הציגה מחקר שלה אודות "דברים שרציתי לשכוח" (והרשת ממשיכה "לשמור ולהפיץ"). על עתידם של פרטיות, מוניטין וזהות ברשת.
לדבריה של שטיינפלד, מהפכת ה- social שעברה על הרשת גרמה לכך שאיבדנו את ערך הפרטיות. איבדנו את הזכות להיות אנונימי ואין לנו כגולשים פעילים כל שליטה על המרחב הפרטי שלנו ברשת. הכל גלוי, ולמידע הקיים ברשת יכולת הרסנית בחריצת גורל ועשיית "משפט שדה".
עוד הוסיפה שטיינפלד, כי הגבולות בין המרחב הציבורי והמרחב הפרטי מטשטשים, וכי ההגדרות הקיימות כיום בחוק חייבות לעבור שינוי והתאמה.
מקצוע חדש המתגלה כיום בעקבות הדברים הוא "מומחה המוניטין" אשר יכול לסייע לאלו המבקשים להעלים ולתקן מידע הקיים עליהם ברשת.
שטיינפלד התייחסה לפיתוחים הטכנולוגיים החדשים ביותר המוצגים כיום בהם משקפי גוגל, וטכנולוגיית ענן ששתיהן עשויות להחמיר את סוגיית הפרטיות. לא נוכל לדעת יותר מתי פרטיותנו נשמרת ומתי היא זולגת מהרשת.
"הפתרון לא יכול לבוא רק בחקיקה, זה עשוי לחסום את חופש הביטוי, אבל אנחנו רוצים לבלום אותו ולכן צריך לחשוב על שילוב מתאים בין הדברים.מי שירצה ייכלל בפנים ומי שלא, לא."

ליאור צורף, "הנציג הישראלי ב- TED " הרצה על חוכמת ההמונים ועל דרכים חכמות לשימוש בה ציין כי אנו נמצאים בפתחו של עידן חדש, עידן שיתוף הידע (mind sheering) הזמין לכל ובעצם משנה את תפיסת העולם כפי שחווינו אותה עד כה. צורף, המליץ לכל אחד לחלום על משהו ולשתף את חבריו בחלומותיו, כדי שהללו יסייעו בהגשמתם ובהשגת המטרה. צורף, ציטט את ג'ון לנון שאמר: "כשחולמים לבד זה רק חלום. כשחולמים יחד, זו תחילתה של מציאות."

עו"ד יונתן קלינגר, מומחה לדיני אינטרנט וחבר הנהלת עמותת אשנב דיבר על עתיד הפרטיות שלנו, כיצד הפרטיות שלנו עברה תהליך של מיסחור ולמעשה בעידן החדש הפרטיות של כל אחד ואחת מאיתנו שווה כסף.

ברכות נשאו ברוך הינוך, יו"ר עמותת אשנב, ח"כ לשעבר, זאב בילסקי, שהקים ביחד עם עמותת אשנב את השדולה לאינטרנט נבון בכנסת וידיד אמת של העמותה, ואשר נרתם לפני שנים רבות לפעילות ההסברה החשובה של השימוש ברשת.

נשא דברים לזכרו של בנו, ערן, ד"ר אבשלום אדרת, חבר המועצה המייעצת לעמותת אשנב, שהפעילות כולה מוקדשת לזיכרון בנו, החייל ערן אדרת, שלרשת היה תפקיד במותו.

ח
ח"כ לשעבר זאב בילסקי ויו"ר עמותת אשנב, ברוך הינוך. צילום: גידי לויתן.

עמותת אשנב – אנשים למען שימוש נבון באינטרנט, הינה עמותה התנדבותית שהוקמה בשנת 1999 להנצחתו של החייל ערן אדרת ז"ל, שלרשת היה תפקיד במותו.
העמותה, פועלת למען קידום מודעות הציבור הרחב: ההורים, הילדים ובני הנוער  להשפעות החיוביות והשליליות של השימוש ברשת האינטרנט והרשתות החברתיות השונות על החברה וטיפוח שימוש מושכל ונבון בה.

העמותה מפעילה מערך מתנדבים בפריסה ארצית ובמהלך השנים האחרונות הודרכו למעלה מ-95,000 תלמידים ואלפי הורים ברחבי הארץ, תוך שיתוף פעולה עם צה"ל, משרד החינוך ועוד. העמותה שותפה למיזמים רבים העוסקים בשימוש נבון ברשת, עורכת כנסים בתחומים רבים ומגוונים של שימוש נבון ברשת. בנוסף לכך, שותפה אשנב במיזם של גוגל-Family safety center , המכיל תכנים ועצות בכל הקשור לגלישה נבונה ובטוחה ברשת.

מידע נוסף על העמותה באתר: http://www.eshnav.org.il