מה כולל בתוכו מדע המדינה?

פורסם: ט"ו אדר א' התשפ"ב | | 11:53 ע"י: מדור פרסומי
מדעי המדינה
מדעי המדינה צילום: pexels.com
לימודי מדע המדינה, עוסק במחקר שיטתי על הממשל על ידי יישום שיטות ניתוח אמפיריות ומדעיות כלליות. למעשה מדע המדינה בוחן את המדינה ואת מוסדותיה, אך גם בעל השלכות רחבות ועכשוויות יותר וכולל מחקרים של כלל הגורמים החברתיים, התרבותיים והפסיכולוגיים המשפיעים באופן הדדי על פעולת השלטון והגוף הפוליטי.
לימודי מדע המדינה, עוסק במחקר שיטתי על הממשל על ידי יישום שיטות ניתוח אמפיריות ומדעיות כלליות. למעשה מדע המדינה בוחן את המדינה ואת מוסדותיה, אך גם בעל השלכות רחבות ועכשוויות יותר וכולל מחקרים של כלל הגורמים החברתיים, התרבותיים והפסיכולוגיים המשפיעים באופן הדדי על פעולת השלטון והגוף הפוליטי.
הלימודים מתמקדים בתיאוריה ובפרקטיקה של הממשל והפוליטיקה ברמה המקומית, המדינית, הלאומית והבינלאומית. אנו חייבים לגבש הבנה עמוקה ומהותית של המוסדות השונים, הפרקטיקות הנהוגות והיחסים המהווים את החיים הציבוריים.
 
תיאוריה פוליטית ופוליטיקה השוואתית
התיאוריה הפוליטית עוסקת בעיקר ביסודות הקהילה והמוסדות הפוליטיים. היא מתמקדת בטבע האנושי ובמטרות המוסריות של ההתאגדות הפוליטית. כדי להבהיר מושגים אלה, תיאורטיקנים פוליטיים מסתמכים על כתבים עתיקים עוד מימי יוון העתיקה ועד ימינו ועל כתבים שונים של פילוסופים מוסריים. התיאוריה הפוליטית מתמקדת גם במחקר אמפירי ועוסקת באופן שבו מוסדות פוליטיים פועלים בפועל. מטרתה של התיאוריה הפוליטית בסופו של דבר היא להעמיק את החשיבה הפוליטית ולדרבן את האזרחים לפעולה פוליטית אחראית ויצירתית.
 
פוליטיקה השוואתית היא תחום רחב עם מגוון גישות ומטרות. ישנם חוקרים המשווים בין מערכות פוליטיות עכשוויות כדי לשפוט אילו טיפוסים ומאפיינים יבטאו בצורה הטובה ביותר ערכים כמו: סדר, שוויון, חופש או ביטחון ורווחה כלכלית לאזרחים. דיעות אחרות גורסות שהמטרה העיקרית של פוליטיקה השוואתית היא לספק הבנה כיצד ומדוע חברות שונות מפתחות סוגים שונים של מוסדות פוליטיים. ואילו חוקרים אחרים משתמשים בפוליטיקה השוואתית כדרך לגילוי חוקים ותיאוריות כלליות שיסבירו את ההתנהגות הפוליטית האנושית ואת השונות שלה.
 
יחסים בינלאומיים
תחום היחסים הבינלאומיים עוסק בפיתוח הבנה מדוע מדינות ושחקנים בינלאומיים מקיימים אינטראקציה כפי שהם עושים. יחסים בינלאומיים הוא תחום מגוון הן מבחינת סוגי ההתנהגות הנלמדים והן מבחינת האופן שבו הם נלמדים. סכסוך בינלאומי, במיוחד מלחמה, ממשיך להיות מוקד חשוב של התחום ותופס נתח נכבד מסך כל לימודי מדע המדינה. השאלות שנשאלות הן למה מתחילות מלחמות? מי מנצח ולמה? כיצד ניתן למנוע מלחמות? מה תפקידם של המשפט הבינלאומי והארגונים? ככל שהעולם הפך לכפר גלובאלי קטן יותר, כך הפכו החוקרים להיות מודעים יותר לחשיבות הפעילות הכלכלית הבינלאומית. כתוצאה מכך, חוקרים מנתחים נושאים כמו סחר עולמי, תקשורת, פיתוח השקעות זרות ומימון בינלאומי. כיצד מדינות מקבלות החלטות בנושא מדיניות חוץ הוא תחום מחקר חשוב נוסף, אך גם מדיניות ביטחון לאומי, הרתעה גרעינית, בקרת נשק והחלטות על הוצאות ביטחון הן דוגמאות אופייניות להחלטות מדיניות חוץ.
 
סטודנטים הלומדים ממשל ופוליטיקה אמריקאים מנסים להבין את הפוליטיקה, כפי שהיא נהוגה בארצות הברית. בנוסף לקורסים על הנשיאות האמריקאית, הקונגרס האמריקני ובתי המשפט, תוכלו ללמוד גם קורסים מיוחדים בנושאים כמו התפקיד הפוליטי של תקשורת ההמונים, פוליטיקה של גזע ואתניות, גיבוש מדיניות, פוליטיקה של מדינות, ומחשבה פוליטית אמריקאית. חלק מהשאלות הרחבות המעסיקות תחום מחקר זה יהיו: כיצד ומדוע התפתחו מוסדות פוליטיים, רעיונות ופרקטיקות אמריקאיות שהתפתחו? איך אפשר להעריך אותם? האם מוסדות, רעיונות ופרקטיקות פוליטיים אמריקאים ייחודיים, או שהם דומים למה שקורה במדינות אחרות? כיצד ניתן לשפר את הפוליטיקה האמריקאית? ועוד.
 
מתודולוגיה השייכת לתחום מדע המדינה
מתודולוגיה פוליטית תעסוק בתיאוריות ובפילוסופיה של מדע המדינה, מדעי החברה, עיצוב וניתוח מחקר אמפירי והתנסות מעשית במחקר בשטח. המחקרים השונים בתחום ינסו לחקור ולהבין לעומק את קווי הדמיון והשוני בין מדעי המדינה למדעי החברה האחרים, יציעו הסברים לכך וינסו לבחון אמיתות על דברים אלה. כמו כן במחקרים אלה ייעשה שימוש בסטטיסטיקה, מתמטיקה וטכניקות מתחום המחשבים כדי לנתח נתונים פוליטיים שונים. 
כלל התחומים נלמדים במסגרת לימודי מדע המדינה, אשר מאפשרים לבוגרים להשתלב בתחומים אלה ובמחקר העתידי.