פרפקציוניזם, OCD ומה שביניהם

פורסם: ג' ניסן התשפ"א | | 14:10 ע"י: מדור פרסומי
פרפקציוניזם או OCD
פרפקציוניזם או OCD צילום: icon0
כולנו מכירים אנשים שהשאיפה לשלמות שולטת בהם לטוב ולרע. מצד שני, לעיתים קיים בלבול בין אותם פרפקציוניסטים לבין אנשים עם הפרעת OCD. אז האם יש קשר בין התופעות ואיך כל אחת מהן באה לידי ביטוי? יצאנו לבדוק וחזרנו עם תשובות
היכרות עם סוגים שונים של תופעות נפשיות ורפואיות מגדילה משמעותית את סיכויי ההצלחה בהתמודדות איתן. אם המטרה היא להתגבר על מכשולים שונים בחיים האישיים, הדרך להשיג אותה תהיה להכיר לעומק את מאפייני התופעה. עם זאת, המידע הקיים כיום דווקא עלול ליצור בלבול.
 
אחד הבלבולים הנפוצים הוא בין פרפקציוניזם לבין OCD (או בעגה המקצועית obsessive compulsive disorder). מצד אחד, כולנו מכירים אנשים שבהם בולטת השאיפה לשלמות – לטוב ולרע. מצד שני, רובנו לא ממש מצליחים להבין אם אכן מדובר על פרפקציוניזם או על OCD. אז מה עושים? בודקים מה באמת מאפיין כל תופעה כזו.
 
מה זה פרפקציוניזם?
פרפקציוניזם הוא פשוט שאיפה פנימית לשלמות. זה בדרך כלל מגיע עם ביקורת עצמית גבוהה ועם מתן חשיבות רבה לאופן שבו אנחנו תופסים את עצמנו על ידי החברה, כי הרי האחר הוא זה שצריך לתת לנו את התוקף. 
כמובן שכמו לכל תופעה, גם פרפקציוניזם מגיע עם היבט חיובי ועם היבט שלילי. ההיבט החיובי הוא למשל הצבת מטרות ברורות, מוטיבציה גבוהה לעמוד ביעדים וביצועים גבוהים. לשם השוואה, ההיבט השלילי של פרפקציוניזם כולל דחיית מטלות ובזבוז זמן על פרטים זניחים יחד עם חרדה ודימוי עצמי שביר. 
 
מה זה OCD?
OCD היא הפרעה נפשית מאובחנת שמופיעה בספרים של בעלי המקצוע ובאיגוד הפסיכיאטרי האמריקאי. בין היתר, היא מתאפיינת במחשבות אובססיביות ובהתנהגויות טורדניות ובלתי רצויות שחוזרות על עצמן. זו למעשה הסיבה לכך שהיא מכונה הפרעה טורדנית-כפייתית, או בקיצור OCD.
אנשים עם OCD יכולים להביא אותה לידי ביטוי בדרכים שונות. יש כאלה שכל הזמן עוסקים בפעולות ניקיון אובססיביות, אחרים מגלים צורך מתמיד בסימטריה ורבים גם סובלים מטיקים או מחשבות טורדניות. במקרים חמורים, פעולות OCD עלולות להסב נזק לאדם ולגרום לו עוגמת נפש. 
 
מה הקשר בין התופעות?
פרפקציוניזם הוא גורם סיכון להפרעה מסוג OCD. במובן מסוים, כל מי שיש לו OCD הוא בעל נטייה כזו אחרת לפרפקציוניזם – אך לא להפך. יתרה על כך, אפשר לחלק אנשים עם פרפקציוניזם לשני סוגים: נורמליים ונוירוטיים. אז בעוד אנשים עם פרפקציוניזם נורמלי מציבים יעדים מציאותיים, אלו שסובלים ממצב נוירוטי נמצאים בסיכון מוגבר לגלות OCD ולפתח אותו עד כדי סבל נפשי ופיזיולוגי.
 
החדשות הטובות הן שיש מה לעשות על מנת להתמודד עם תופעות נפשיות כאלה. גם אם לא מגיעים עד למצב של הכרה בבעיה, אפשר להתייעץ עם בעלי מקצוע וכדאי לעשות את זה בהקדם.