מתכון לסופגניה קלאסית

פורסם: ח' כסלו התש"ע | | 13:14 ע"י: מערכת בבא קמא
חגיגת סופגניות שוקולד אצל שמו.
חגיגת סופגניות שוקולד אצל שמו. צילום: יח"צ.
כמידי לקראת חג החנוכה מופיעות הסופגניות המסורתיות, אך בשנים האחרונות אנו עדים למיני סופגניות חדשות בטעמים מלהיבים כמו פררו רושה, מרלו וקברנה, ריקוטה וצימוקים והיד עוד נטויה. לקראת החנוכה מציג הקונדיטור מיקי שמו את המתכון הבסיסי להכנת סופגניות עשירות וטעימות, עם כמה טיפים שאי אפשר בלעדיהם.
סופגנייה ורודה של מיקי שמו.
סופגנייה ורודה של מיקי שמו. צילום: יח"צ.

בשנים האחרונות אנחנו רואים מהפך בתפיסת הסופגנייה בישראל: לא עוד כדורי ענק של סופגניות בריבת תות פשוטה, אלא סופגניות קטנות יותר המשתבחות במילויים מפתיעים של שוקולד גורמה, קרמים ענוגים מהמטבח הצרפתי, שילובים של שוקולדים וממתקים המוכרים לנו ממדף הנשנושים ולא מעט רצון לגוון ולהשביח – שהופכים את הסופגנייה ליעד הנכסף של הקונדיטורים בישראל. מיקי שמו, מרשת "שמו קונדיטוריה" שמחזיקה בקונדיטוריות בוטיק ברחבי הארץ, הפך את הסופגנייה לכרטיס הביקור שלו, כאשר בכל אחת מהסופגניות השובבות תמצאו מסורת שלמה של בישול ואפייה – ההופכים את חנוכה להזדמנות נכספת לפנק אותה במתוק גורמה.

מיקי שמו מספר: "אני זוכר בתור ילד איך היינו נערכים לקראת החנוכה במאפייה של אבא שלי, עם גלונים של ריבת תות וכמויות אינסופיות של בצק לטיגון. היום אנחנו מתייחסים אחרת לסופגנייה: זה לא עוד מתכון סטנדרטי אלא הזדמנות לאפות או לטגן גורמה מתוק, ולהשתמש במסורת החג כדי להשביח את הסופגנייה בטעמים נפלאים השואבים את השראתם מהמטבח הצרפתי, איטלקי, אמריקאי ועוד. כאשר אנחנו מכינים את הסופגניות חשוב לזכור כמה דברים, כדי שהתוצאה תהיה משובחת, אוורירית ופריכה. חשוב מאוד להקפיד על זמני לישה, קרי: 13 דקות וכן, על המהירות האיטית בלישה בעזרת הוו לישה. באותו אופן מומלץ לשים לב לטמפרטורה של החמאה בעת ההמסה – השתמשו אך ורק בקוביות חמאה בטמפרטורת החדר. וכמובן: השתמשו בשמן כותנה שאינו נשרף ואינו מעלה ריחות – שיאפשר לכם להשתמש באותו שמן לכמה טיגונים באותו סבב".

צלחת סופגניות מטריפות.
צלחת סופגניות מטריפות. צילום: יח"צ.

בין הקולקציות האנינות של "שמו קונדיטוריה", תמצאו את כל הטעמים המובחרים, עם תוספת של עוד כמה טעמים שלא האמנו שיפלרטטו עם הסופגנייה: סופגניות במילוי ריבות פובידל ומשמש, ריבת חלב שקורצת לשוקולד רוזמרי, קרם וניל מענג וכמה סדרות מיוחדות במילוי ריבות יין מרלו וקברנה שמפתות את הסופגנייה העדינה של חנוכה לצאת למסע הוללות בעיר. למי שרוצה לבוא עם הילדים פותח הקונדיטור הראשי של הרשת, מיקי שמו, גם חנות ממתקים קטנה בתוך קולקציית הסופגניות, ומזמין אתכם להשתולל עם סופגניות במילוי קצפת וציפוי שוקולד, מרשמלו, קורנפלקס ונוגט המתפצפץ בפה, שוקולד וסוכריות, סופגניית M & M ואיך אפשר בלי: סופגניית פררו רושה שכבר זכתה לתשואות הקהל. עוד בקולקציה: סופגניות ספינג' מרוקאיות מסורתיות, סופגניות ללא סוכר בריבה דיאבטית, סופגניות עם מילוי של גבינת ריקוטה וצימוקים, פרק ושוקולד, קרם לימון ועוד. כל הסופגניות כשרות בהשגחת הרבנות חיפה.

מתכון לסופגנייה קלאסית
מאת מיקי שמו מרשת "שמו קונדיטוריה"

חומרים (40-43 סופגניות)
1/2 ק"ג קמח
1/3 כוס סוכר (50 גר')
1 כפית מלח (10 גר')
3/4 כוס חלב/מים (150 גר')
4 ביצים
175 גר' חמאה
20 גר' שמרים – שימרית – שמרים טריים שאין צורך בהמסתם!
1 כף ברנדי

אופן הכנה:
מערבבים במיקסר, עם וו לישה, את הקמח, שמרים, סוכר וחלב.
מוסיפים את הביצים, מלח ולשים במשך 7 דק' במהירות בינונית-איטית.
מוסיפים את החמאה בהדרגה תוך כדי לישה עד קבלת בצק חלק ואחיד ללא בליטות.
מוציאים הבצק ועוטפים בניילון נצמד מקומח למשך שעה וחצי בטמפ' החדר, עד הכפלת נפח הבצק. מוציאים את האוויר מהבצק ומכסים שנית בניילון ומכניסים למקרר למשך כשעתיים.
מחלקים את הבצק ל-40 יח' של 35 גר' כ"א ומגלגלים לכדורים. מתפיחים עד הכפלת הנפח בטמפרטורת החדר.
מחממים שמן בוטנים, חמניות או כותנה.
מטגנים כך שראשית מכניסים את החלק שקיבל "קליפה" לשמן והופכים לאחר כ-3 דקות למשך 3 דקות נוספות.
ממלאים בעזרת שק זילוף בריבת משמש, ריבת חלב, פובידל, רוזמרי או ריבה מעורבת.
בוזקים מעל אבקת סוכר ומגישים.

טיפים:
1. להכנת הבצק: חשוב מאוד להקפיד על זמני לישה, קרי: 13 דקות, ולשמור על המהירות האיטית בעת תהליך הלישה בעזרת הוו לישה. מעבר לכך הקפידו להשתמש בקוביות חמאה בטמפרטורת החדש טרם הכנסתם לבצק. .
2. בזמן התפיחה: יש לחמם תנור ל-50 מעלות ולכבות אותו. הכניסו תבנית עם מים לתנור ובמקביל הכניסו גם את הסופגניות לתפיחה עד הכפלת הנפח. מהלך זה מאפשר לנו למנוע קבלה של קליפה חיצונית קשה לסופגנייה עם הכנסתה אל השמן.
3. הטיגון: מומלץ להשתמש בשמן כותנה שאינו נשרף ואינו מעלה ריחות, שיאפשר לנו להשתמש באותו שמן לכמה טיגונים. לאחר הטיגון כסו את הסופגניות במטלית בד (מטלית מטבח) על מנת לשמור על המרקם הפריך.


סניפי רשת שמו קונדיטוריה: רח' טאגור 30 רמת אביב. טל' 03-7448070, רח' האיצטדיון 8 קרית חיים, טל' 04-8418840, רח' מוריה 30 חיפה טל' 04-8104448, רח' שלום עליכם 2 נווה שאנן חיפה טל' 04-8224684. כל המוצרים ומתכונים מתוקים באתר הרשת: www.shemo.co.il.
כשר בהשגחת הרבנות חיפה