3 עובדות חשובות על עלויות ניהול תיק השקעות

פורסם: ה' אב התשפ"א | | 11:35 ע"י: מדור פרסומי
השקעות
השקעות צילום: Photo by Lukas from Pexels
קיבלתם המלצה על חברת השקעות מצוינת והחלטתם לתת לה את הקרדיט לניהול התיק שלכם? השוויתם בין חברות השקעות שונות מההיבט של שירות ומקצועיות? ומה עם עלויות, בדקתם? שימו לב – עלויות הן פרמטר חשוב שעליכם לקחת בחשבון בעת ביצוע השוואה בין חברות השקעה שונות, ובמסגרת בחירה בחברה הכדאית לכם.

בחירה נכונה של חברת השקעות צריכה להיות מבוססת על מספר גורמים. ראשית, כדאי לבדוק את איכות השירות לפי המלצות וחוות דעת של לקוחות קודמים. שנית, יש לברר לגבי זמינות שירותי הייעוץ והאם קיימת אפשרות של פתיחת תיק השקעות או ביצוע פעולות באונליין. בנוסף, כדאי להשוות את העמלות ודמי הניהול.

עמלה משפיעה משמעותית על התיק המנוהל שלכם. אז גם אם כבר קיבלתם המלצה אמינה על חברה לכאורה מצוינת, ועכשיו החלטתם להעביר אליה את המושכות ואת הקרדיט, הנה 3 דברים שכדאי לדעת על הנושא של עמלות ודמי ניהול כדי להשיג את ההתקשרות המיטבית עבורכם:

1.  דמי הניהול הם על התיק, העמלות הן גם על החשבון וגם על הפעולות

ניהול תיק השקעות באמצעות מנהל תיקים או בית השקעות כרוך בתשלום דמי ניהול. דמי הניהול נגבים כאחוז מסך התיק והם נעים בטווח של כ 0.5%-2%, בהתאם לגובה התיק.

את העמלות משלמים על החשבון ועל פעולות שמבצעים בו. בדיוק כמו חשבון בנק, גם בעת ניהול תיקי השקעות יש משמעות למספר הפעולות שמבצעים ועמלות שמשלמים על עצם קיומו של החשבון. ספציפית בשוק ההון, רוב דמי הניהול והעמלות עדיין לא פוגעים באטרקטיביות של תיק שמנוהל כהלכה – בעיקר אם מדובר על תיק השקעות דיגיטלי שבו העלויות למשקיע ממילא נמוכות יותר.

2. דמי הניהול נקבעים לפי הסכום המנוהל

זה נשמע מובן מאליו, אבל לא תמיד זה קורה בפועל: ככל שגובה ההשקעה בתיק עולה, כך שיעור דמי הניהול יהיה בדרך כלל נמוך יותר. במילים אחרות, התשלום על דמי הניהול נקבע בדרך כלל לפי הסכום המנוהל בתיק. לפיכך, מומלץ מאוד לבדוק מול חברת ניהול התיקים באם דמי הניהול ירדו אוטומטית עם הגידול בסכום?

עם זאת, חשוב להביא בחשבון את העובדה שדמי הניהול בדרך כלל נקבעים לפי הסכום המנוהל כבר מהיום הראשון שבו בוחרים לפתוח תיק השקעות מנוהל.

3. עלויות ניהול תיק השקעות יכולות להחזיר את ההשקעה

הדרך הנכונה להסתכל על עלויות ניהול תיק השקעות הן בתור השקעה ולא כהוצאה רגילה. נכון שעכשיו אתם אולי חוששים שתהיה עמלה או שיצטברו דמי ניהול שינגסו ברווחים, אבל בטווח הארוך אתם משלמים על זה שאיש מקצוע מנוסה שמבין בשוק ההון ובהשקעות ינהל את התיק עבורכם. אז כמו שמשתלם להשקיע קצת יותר ברופא מומחה, כך זה בא לידי ביטוי גם בשוק ההון ובבורסה.

מה שכן חשוב לעשות הוא להרכיב תיק השקעות בהתאמה אישית ולקבוע אסטרטגיה שנובעת מהגדרת הדרישות והצרכים שלכם, גם עכשיו וגם בעתיד. לכן, השלבים הראשונים של פתיחת תיק השקעות הינם  קריטיים: הם גם קובעים כמה דמי ניהול ועמלות תשלמו (למשל לפי גובה התיק) וגם באיזו רמת סיכון תתבצע ההשקעה שלכם.

בשורה התחתונה, כדאי להכיר את השוק והכי חשוב להיות ערניים לתנועות שמתבצעות בחשבון ולתשלומים שבהם אתם מחויבים גם תוך כדי הפעילות. כמו כן, חשוב מאוד להבין את כל העלויות - גם הגלויות וגם הסמויות. למשל, האם יש תשלומים נוספים שלא ידועים מראש? האם דמי הניהול כוללים מע"מ? ההבדל נמצא לעיתים בפרטים הקטנים.