בלעדיות בתיווך - האם זה משתלם לי

פורסם: ט"ז ניסן התשפ"א | | 08:56 ע"י: מדור פרסומי
צילום: pixelbay
רבים מאיתנו מסתייעים בשירותי תיווך כשאנו מתכוונים לקנות או למכור דירה, ובוודאי יצא למי מכם להיתקל במושג הבלעדיות. מתווכים אוהבים להחתים את הלקוח על בלעדיות, אך האם זה משתלם גם לנו כלקוחות?
עסקאות תיווך
חלק ניכר מהציבור הישראלי מעדיף לרכוש דירות יד 2, כאשר בשנה ממוצעת מתבצעות כ-60,000- 70,000 עסקאות בדירות יד שניה, רובן דרך מתווכים. אז אם יצא לכם לחפש דירות למכירה בחריש או בפתח תקווה, סביר להניח שנתקלתם בהצעות דרך משרדי תיווך למיניהם, אשר כצעד ראשון להתחלת הקשר העסקי ביניכם, מבקשים לחתום על בלעדיות.
 
בלעדיות
מושג הבלעדיות בעסקת תיווך, הוא בעצם עסקה בה בעל הדירה נותן למתווך אחד את הזכות הבלעדית להוציא את הדירה לשוק ולשווק אותה. עם חתימת הסכם הבלעדיות, אף אחד מלבד המתווך איתו נחתמה העסקה, לא יוכל למכור את הדירה- בטח שלא מתווכים אחרים ואפילו לא אתם עצמכם. על פי חוק, תקופת הבלעדיות יכולה לארוך חצי שנה מקסימום.
ככלל, אין הבדל בין חתימת חוזה בבלעדיות לבין חתימת חוזה ללא בלעדיות. מה שלכאורה משפיע בבלעדיות זה תמריץ המתווך לסגור את העסקה, כאשר בבלעדיות המתווך ישקיע יותר זמן ומאמץ בשיווק ומכירת הדירה.
 
יתרונות הבלעדיות
  • סיכוי לקבל מחיר גבוה יותר - כאשר מתווך אחד משקיע בשיווק הדירה, הוא לכאורה לא חושש שמישהו אחר 'יחטוף' לו את העסקה. כך, המתווך ירגיש יותר בטוח לדרוש מחיר גבוה יותר עבור הדירה ולא להתפשר במחיר רק כדי למכור אותה לפני מתווך אחר.
  • חשיפה נרחבת - המתווך ישקיע יותר מאמץ בפרסום בלעדי שלו ובתנאים ואמצעים שבדרך כלל יעלו הרבה יותר למוכר הפרטי.
  • ערוץ תקשורת אחד - רוב הסיכויים שהסיבה שפניתם למתווך ולא ניסיתם למכור את הדירה באופן עצמאי היא הרצון לחסוך פניות מיותרות וקונים לא רציניים. בהסכם בלעדיות אתם מתנהלים מול מתווך אחד ולא מול כמה וכמה מתווכים.
  • שיתופי פעולה בין מתווכים - בהסכם בלעדיות, המתווך לא חושש לחשוף את המחיר המבוקש גם עבור מתווכים אחרים, היות ואין תחרות ביניהם. לפיכך, המתווך יכול גם לפנות לאופציה של שיתופי פעולה ובכך להגדיל את מאגר הרוכשים הפוטנציאלי.
חסרונות הבלעדיות
  • הסכם מחייב - כפי שציינו, על פי חוק, תקופת הבלעדיות המקסימלית הינה חצי שנה וזה טווח הזמן בדרך כלל הנחתם בחוזה הבלעדיות. במידה ואתם לא מרוצים מהמתווך, לא תוכלו להתחרט לפני תום התקופה.
  • עמלת תיווך זהה - בהסכם בלעדיות אין הטבה כלשהי מבחינת דמי עמלת התיווך. אתם תשלמו את אותה עמלה בין אם תפנו למתווך אחד ובין אם לכמה מתווכים.
בסופו של דבר, כדאי להכין שיעורי בית לפני שפונים למתווך ולהסתמך בעיקר על המלצות או ניסיון עבר. בדקו את הסכם הבלעדיות לפני החתימה על ההסכם ובכך תוכלו להימנע מהפתעות לא נעימות באמצע הדרך.