משחקים "כשרים" לפלאפון הנייד

פורסם: כ"ח כסלו התשע"ד | | 15:34 ע"י: בבא קמא
מכשיר ה-G2 של LG
מכשיר ה-G2 של LG צילום: LG
למרות האיסור הרבני, רבים בקרב הקהילה החרדית עושים שימוש בטלפונים חכמים שאינם כשרים. משחקים רבים למובייל כמו טריוויה ומשחקי חשיבה יכולים להיחשב ככשרים.
טלפון חדשני וחרדי
טלפון חדשני וחרדי צילום: יח"צ

בעקבות התפתחות מואצת בתחום התקשורת הסלולרית, הטלפונים הניידים הפכו מאמצעי תקשורת בסיסיים, לכלים המשמשים את בעליהם למגוון פעילויות של פנאי ואף בידור. הטלפונים אפשרו בנוסף לשיחות רגילות גם אפשרות להתחבר לאינטרנט ובעקבות כך משתמשים רבים מצאו את עצמם חשופים לתכנים לא ראויים ולמינים שונים של תועבות. בעקבות כך הוקמה ועדת הרבנים לענייני תקשורת שתפקידה היה להתמודד עם הבעיה שנוצרה כתוצאה מההתפתחויות הטכנולוגיות מרחיקות הלכת בתחום.

ההיסטוריה של הפלאפון הכשר

הדרך המקורית בה התמודדה הוועדה עם האתגר הייתה לחסום מספרים מסוימים ולמנוע את האפשרות של החיבור לאינטרנט. כל אדם שהיה מעוניין בכך יכול היה להזמין את השירות מחברת הסלולר שלו ולהשתמש במכשיר ללא חשש. עם זאת, במהלך השנים התברר כי פתרון זה לא היה מוצלח דיו שכן משתמשים רבים מקרב הקהילה רכשו מכשירים מבלי לחסום אותם ונערים ונערות עשו שימוש במסרונים על מנת לתקשר באופן בלתי הולם.

לפני קרוב לעשור ועדת הרבנים דרשה מהחברות הסלולאריות לשווק טלפון סלולרי כשר שלא יאפשר למשתמשים בו לבצע בו דבר מלבד לנהל שיחות טלפון רגילות. על הטלפונים הכשרים הוטבעה חותמת כשרות מטעם הוועדה והפתרון נחל הצלחה רבה. לפי נתוני המכירות העדכניים, עד כה נמכרו למעלה מ-300 אלף מכשירים כשרים בישראל לבדה. עם זאת, למרות שכיום כבר ישנו אפילו טלפון חכם כשר שמאפשר גישה רק לאפליקציות מסוימות, רבים בקרב הקהילה החרדית עושים שימוש בטלפונים חכמים שאינם כשרים. כמו כן רוב הציבור הדתי משתמש בטלפונים הסלולריים הרגילים דוגמת iphone 5s, galaxy 3s.

מה הם משחקים כשרים?

לא תמיד משחקים כשרים הם משחקים שהותאמו לציבור הדתי באופן ספציפי. ישנם משחקים כשרים שבשל התכנים המוצגים בהם ואופיים הטבעי מתאימים לשימוש גם עבור הקהל הדתי. משחקים אלו הם משחקים בהם לא מוצגים תכנים אלימים ושמציגים דמויות ואלמנטים צנועים. בדיוק כפי שישנם משחקי לוח כשרים, כך גם ישנם משחקי רשת או משחקי מחשב ליחידים שנחשבים לכשרים ובהתאמה כיום קיים גם מגוון רחב של משחקים כשרים לפלאפון הנייד.

דוגמאות למשחקים כשרים

ישנם משחקים רבים שאינם כוללים דמויות אדם כלל. על משחקים אלו נמנה ז'אנר משחקי החשיבה המאתגרים את הדעת באופנים שונים. בז'אנר זה ניתן למצוא משחקי הרכבה וירטואליים רבים, משחקי טריוויה בנושאי יהדות ועוד. כמו כן ישנם משחקים רבים שנוגעים לעולם הספורט כגון מרוצי מכוניות או אופנועים ועוד. ז'אנר חביב במיוחד של משחקים כשרים כולל משחקי הרפתקאות ואסטרטגיה שיכולים לרתק הן ילדים והן מבוגרים. בסך הכול, כל עוד המשחקים הכשרים לא גוזלים מכם זמן רב, מדובר על דרך מצוינת להעביר כמה דקות בשעשוע לא מזיק שיכול להעניק לכם קצת שקט מההתרוצצויות של הילדים או לספק לכם בידור מסוים בזמן ההמתנה לרופא למשל.